Updates

Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
houden
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Peter Schutte, 6 sep 2022 10:16

Air France-KLM | Aandeel ondanks uitdagingen stiekem in de lift

0 0 Leestijd ongeveer

De koers van Air France-KLM heeft ongemerkt een forse rit omhoog gemaakt. Dat komt door het veel sneller dan verwachte herstel van de luchtvaart deze zomer. Dit jaar lonkt zelfs een operationele plus.

De koers van Air France-KLM maakte eerder dit jaar een forse duikeling, mede ingegeven door de omvangrijke claimemissie die in de markt werd gezet. Hierdoor werd het aantal uitstaande aandelen verviervoudigd tot 2,57 miljard stukken. Met de opgehaalde €2,2 mrd aan kapitaal heeft Air France-KLM de nettoschuld kunnen verlagen tot €6,0 mrd per eind juni. De schuldratio zit met 2,2 al binnen de voor 2023 nagestreefde range van 2-2,5.

Positief operationeel resultaat

Air France-KLM boekte over het tweede kwartaal een operationeel resultaat van €386 mln. Daarmee werden de operationele verliezen van het eerste kwartaal volledig weggewerkt. Ook onder de streep werd over het tweede kwartaal een winst geboekt en wel van €324 mln. Na zes maanden is er nog wel sprake van een nettoverlies van €228 mln.

De ticketverkoop zat stevig in de lift, waarbij de personeelstekorten op de luchthavens de grootste uitdaging vormden. De groep heeft in het tweede kwartaal €70 mln aan compensatiekosten aan gedupeerde beleggers voldaan.

Kwartaalcijfers in € mln 2022 2021
Omzet 6707 2750
Ebitda 931 -249
Nettowinst 324 -1489

Wat de passagiersbezetting betreft, schetst Air France-KLM voor de rest van het jaar een zonnig beeld. In het lopende derde kwartaal rekent het concern op een bezetting van 80-85% vergeleken met pre-coronajaar 2019. In het slotkwartaal zal dit naar verwachting oplopen tot 85-90%.

Geheel 2022 zal dan een bezetting van circa 80% versus 2019 laten zien. De carrier rekent voor het derde kwartaal op een significant positief operationeel resultaat en een eerste positief operationeel resultaat sinds de coronapandemie.

Nog weg te gaan

Ondanks het resultaatherstel en de kapitaalversterking kent Air France-KLM per 30 juni 2022 nog altijd een negatief eigen vermogen van €3,2 mrd. De groep streeft dan ook nog altijd naar extra kapitaalmaatregelen om het eigen vermogen uiteindelijk in totaal met €4 mrd te versterken. De groep kijkt naar de uitgifte van hybride leningen ter grootte van €1,2 mrd. Resultaatherstel zal dan de rest moeten doen.

Aandeel Air France-KLM op ‘verkopen’

Met de hoge inflatie en dure olie heeft Air-France-KLM er een grote uitdaging bij, terwijl ook de concurrentie van budgets groot blijft. Wij blijven voor het aandeel Air France-KLM bij ons verkoopadvies.

Aandeel Air france-KLM Kerngegevens

Toch samen met Alitalia?
Air France-KLM, partner Delta Airlines en investeerder Centares zijn dicht bij de overname van ITA Airlines, de voortzetting van het in 2017 teloor gegane Alitalia. De Italiaanse staat, die volledig eigenaar is van ITA, wil alle aandelen van de hand doen en het consortium rond Air France-KLM zou het hoogste bod hebben uitgebracht op naar verluidt een belang van 56%.

Het gaat de partijen vooral om de landingsrechten op de belangrijke luchthavens van Rome en Milaan. In eerste instantie zal Certaris eigenaar worden. Zodra Air France-KLM van de staatssteun af is kan het de aandelen van de investeerder overnemen. Het is een opvallende zet van een concern in geldnood, maar hiermee wordt wel de marktpositie van Air France-KLM versterkt.

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ