Unilever | Prijsverhogingen kunnen nog wel doorgaan
Met sterke merken als Rexona, Magnum, Ola, Omo, Dove, Sunlight en Knorr kon Unilever de prijzen met 11,2% verhogen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Dit is een enorm goede prestatie, aangezien analisten na het eerste kwartaal vreesden dat het levensmiddelenconcern de stijgende inflatie niet zou kunnen doorberekenen. Unilever waarschuwde zelf dat het misschien wel een paar kwartalen nodig zou hebben voor het doorberekenen.
De marge kan dit jaar weer rond de 16 à 17% uitkomen. Het volume daalt wel met een paar procent, waardoor de omzetgroei met 8,8% lager uitkomt dan de prijsverhogingen, maar het gaat om omzet en marge en die zijn goed. In het eerste kwartaal groeide 58% van de merken sneller dan de concurrentie en in het tweede kwartaal was dit 53%. Deze groei leert Unilever dat de prijzen nog wel iets verder omhoog kunnen, al is het concern zich er van bewust dat dit niet maar door kan blijven gaan.
Unilever meldde daarnaast dat online verkopen flink aan het toenemen zijn. In 2019 was dit 6% van de omzet en afgelopen kwartaal was dit meer dan verdubbeld naar 14%. Het bedrijf heeft voor €750 mln eigen aandelen ingekocht en is van plan om aan het einde van 2023 op € 3 mrd uit te komen. Unilever betaalt een dividend van €0,43 cent per kwartaal, wat een dividendrendement geeft van 3,6%.
Aandeel Unilever stijgt en koopadvies blijft staan
De aandelenkoers steeg in reactie van de cijfers naar de hoogste koers van dit jaar en bouwde daarmee de voorsprong op de AEX verder uit. De AEX is over 2022 9,7% kwijtgeraakt en het Brits-Nederlandse bedrijf wint dit jaar 2,8%; een verschil van 12,5 procentpunt. Ik denk dat deze outperformance nog een tijd door zal gaan.
De hoofdreden is dat de waardering van Unilever nog steeds erg laag is. De vrije kasstroom, het bedrag dat over is wanneer alle uitgaven zijn gedaan, bedraagt 5,3% van de totale beurswaarde van Unilever. Bedrijven als Nestlé zitten op de helft. Dit betekent dat als Unilever met 100% stijgt of Nestlé halveert, beide levensmiddelenproducenten dezelfde waardering hebben. Het advies op het aandeel Unilever blijft dus uiteraard ‘kopen’.