Updates

Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Accell

Advies
aanmelden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Accell

Advies
aanmelden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen

Defensieve belegging in chocolade- en koekjesfabrikant

0 0 Leestijd ongeveer

In een jaar waarin centrale banken de rente meerdere keren gaan verhogen, kan de focus op wat defensievere beleggingen geen kwaad. Deze chocolade- en koekjesfabrikant voldoet aan dit profiel.

De tip van de week is het Amerikaanse Mondelez, een toonaangevende speler in de snackwereld. De verkoop van chocola en koekjes is goed voor 79% van de omzet van de omzet van dit bedrijf, dat verder onder andere kauwgom, snoep en smeerkaas verkoopt. Mondelez beschikt over een aantal zeer sterke merken, zoals Milka, Oreo, Philadelphia en Côte d’Or.

Een belegging in Mondelez is interessant omdat de wereldmarkt voor snacks de komende jaren naar verwachting gemiddeld zal groeien met 4%. Mondelez zou dit groeitempo zelf moeten kunnen bijbenen, omdat het in vergelijking met verschillende sectorgenoten meer blootstelling heeft aan opkomende markten, waar meer groei valt te behalen. Daarnaast heeft de onderneming gedurende de coronacrisis aangetoond in staat te zijn marktaandeel te winnen.

Naast een sterke geografische spreiding, heeft Mondelez de laatste jaren een goede reputatie opgebouwd op het gebied van marge-ontwikkeling. De operationele marge is tussen 2011 en 2021 opgelopen van 12 naar ruim 16%.

Ook de omzet zit stevig in de lift. Het zou mij niet verbazen als het bedrijf in elk van de komende jaren een autonome omzetgroei van minimaal 4% zou realiseren. In 2021 deed Mondelez het al aanzienlijk beter dan dat, met een autonome groei van 5,2%. Ook onder de streep bleef er meer over. De winst steeg op jaarbasis met 9,0% naar $2,87 per aandeel en beleggers werden beloond. In totaal werd er $3,9 mrd teruggeven in de vorm van dividend en de inkoop van eigen aandelen.

Aandeel Mondelez een mooie aanvulling

Net als de concurrentie, heeft het bedrijf bij de jaarcijfers wel laten weten de laatste maanden last te hebben van kosteninflatie. Dat heeft een effect op de marges. Om de hogere kosten te compenseren, zal Mondelez in 2022 de prijzen van zijn producten verhogen. Ik verwacht echter dat het effect hiervan op de volumes gering zal zijn, dankzij de sterke merken van het bedrijf. Bij een geschatte k/w 2022 van 22 is het aandeel koopwaardig. Het vormt een mooie aanvulling op een goed gespreide portefeuille.

De auteur heeft een positie in Mondelez

Aandeel Mondelez kerngegevens

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!