Updates

Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
houden
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Pharming

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Kendrion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
houden
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
kopen

Actueel advies

Unilever | Vechten tegen scepsis

0 0 Leestijd ongeveer

Voor Unilever blijft het moeilijk om zowel de omzetgroei als de winstmarge op een structureel hoger niveau te krijgen. De strategische focus op drie megamarkten en opkomende productcategorieën moet daar op lange termijn verandering in brengen.

Beleggers zijn niet tevreden over de gang van zaken bij Unilever. Het aandeel noteert tot dusver dit jaar tegen een verlies van 7%. Daarmee is de achterstand vergeleken met Procter & Gamble (+0,3%) en Nestlé (+7,6%) verder opgelopen. De halfjaarcijfers van Unilever werden op de beurs negatief onthaald, ondanks dat deze in lijn lagen met de verwachtingen.

Dankzij de heropening van de economie in China en andere belangrijke markten trok de onderliggende omzetgroei in het tweede kwartaal duidelijk aan tot 5%. Dat was iets beter dan de consensusverwachting van +4,8%. De onderliggende ebit-marge daalde in het eerste halfjaar van 19,8 naar 18,8%. Analisten hadden gerekend op een winstmarge van 18,6%.

Hogere investeringen in marketing en gestegen grondstofkosten drukken de winstgevendheid. Voor het gehele jaar verwacht Unilever dat de onderliggende omzetgroei duidelijk binnen de langetermijndoelstelling van 3-5% uitkomt. De marge blijft echter gelijk op circa 18,5%, waar het bedrijf eerder nog uitging van een lichte stijging. De kostendruk zal in de tweede jaarhelft nog duidelijker voelbaar zijn. Ook dit is geen verrassing, want in de markt was al gerekend op een vlakke marge.

Scepcis

Toch zijn beleggers al langer sceptisch over het vermogen van Unilever om de autonome omzetgroei structureel te versnellen en tegelijkertijd de marge te verhogen. Prijsverhogingen komen de winstgevendheid ten goede maar gaan meestal ten koste van volumes en marktaandeel. Vervolgens probeert het bedrijf de groei weer aan te zwengelen met hogere marketinguitgaven en dat gaat weer gepaard met margeverlies.

Concurrentiepositie

In het laatste kwartaal van 2020 won Unilever nog bij 60% van de producten marktaandeel, maar dat acht het bedrijf niet houdbaar. In het tweede kwartaal was dat gezakt naar 52% en mogelijk daalt dit percentage nog wat verder doordat het bedrijf de prijzen zal verhogen. Volgens Unilever is dat een tijdelijke dip, ter bescherming van de winstmarge, en blijft de doelstelling 55%. Van een verslechterde concurrentiepositie lijkt dan ook geen sprake: 81% van de merken heeft een nummer 1 of 2 positie.

Bovendien gaat het concern zich nog nadrukkelijker richten op de drie grootste markten: de VS, China en India. Hier heeft het al ijzersterke posities of is het groeipotentieel het grootst. Daarnaast is de strategie gericht op het hogere segment schoonheidsproducten en gezonde dranken en voedingssupplementen.

Binnen vijf jaar moet de omzet in deze snelgroeiende segmenten toenemen van €1,8 mrd naar €6 mrd. Tegelijkertijd verkoopt Unilever zijn theedivisie en zet het ook kleinere cosmeticamerken in de etalage. Zodoende krijgt het concern een beter groeiprofiel en kan de waarderingskloof met de concurrentie afnemen.

Aandeel Unilever blijft koopwaardig

Unilever noteert tegen 18 keer de winst voor 2021, tegen een k/w van circa 25 voor Procter & Gamble en Nestlé. Die korting vind ik te groot. Het advies voor het aandeel Unilever blijft ‘kopen’.

Auteur heeft een positie in Unilever

Unilever halfjaarcijfers (In mrd €) 2021 2020
Omzet 25,8 25,7
Onderliggend bedrijfsresultaat 4,9 5,1
Operationele winstmarge 18,8% 19,8%

Aandeel Unilever kerngegevens


Unilever versus Nestlé | Een krachtmeting van koerspotentieel

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

  • Unilever versus Nestlé | Vanaf minuut 31:30 tot einde

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ