Updates

Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Opinie Jeroen Boogaard, 23 sep 2021 15:55

De verticale integratie van AMG

0 0 Leestijd ongeveer

Het was maar een kort bericht, maar wel een met mogelijk grote gevolgen voor de aandeelhouders van Advanced Metallurgical Group (AMG).

Het bedrijf kondigde een maand geleden de bouw aan van zijn eerste lithium-vanadiumbatterij voor industriële energiebeheertoepassingen.

In de energie-intensieve industrie trachten bedrijven vaak stroompieken af te vlakken om de kosten te verlagen en boetes van elektriciteitsleveranciers te vermijden. De traditionele oplossing is het installeren van een interne ‘stand-by’-motor die op diesel werkt. AMG heeft nu een duurzaam alternatief ontwikkeld in de vorm van een grootschalige ‘hybride’ lithium-vanadium-redoxflowbatterij die CO2-emissies vermijdt. Het lithiumgedeelte van de nieuwe accuconstructie maakt een snelle ontlading mogelijk. De lithiumbatterij wordt vervolgens opgeladen door de goedkope vanadiumbatterij, die op haar beurt wordt opgeladen door het net, aldus AMG in het persbericht.

AMG boort enorme groeimarkt aan

Beleggers waren blij verrast: in enkele dagen tijd steeg de koers met 16%. Nu was het al langer bekend dat AMG bezig is met de ontwikkeling van lithium- en vanadium-batterijtechnologie. Dit is zelfs het speerpunt van de groeistrategie en slokt meer dan 90% van de kapitaalinvesteringen op. Maar de markt wist niet dat AMG al zo ver gevorderd was met een batterijsysteem voor de industrie. Met lithium en ferrovanadium heeft AMG belangrijke grondstoffen voor batterijen in huis. Vanadium vindt zijn belangrijkste toepassing als sterke metalenlegering voor onder andere de bouwindustrie.

Volgens Largo Resources, dat ook vanadium-redoxflowbatterijen fabriceert, zal elke kilo vanadium een hogere toegevoegde waarde opleveren als die in een accu wordt gestopt dan als hij verkocht wordt als legering. De markt voor deze grote batterijsystemen staat nog in de kinderschoenen, maar zal door de duurzame-energietransitie en de behoefte aan energieopslag naar verwachting met gemiddeld ruim 30% per jaar groeien in de komende tien jaar. Niet voor niets spreekt de directie van AMG van een zeer grote marktkans. De verticale integratie gaat denk ik op lange termijn nog veel aandeelhouderswaarde creëren.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ