Updates

Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Facebook

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Intel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CTP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

RELX

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

WDP

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden

Actueel advies

Boskalis | Aan de vooravond van een nieuwe bloeiperiode

0 0 Leestijd ongeveer

Met een orderboek op recordniveau en een aantrekkende markt breken er voor (het aandeel) Boskalis weer betere tijden aan. Beleggers onderschatten het opwaartse winstpotentieel van de maritiem dienstverlener.

Als aandeel uit de ‘oude economie’ maakt Boskalis een sterke comeback op de beurs. Met een koersstijging van 62% over de afgelopen twaalf maanden laat de baggeraar de AEX (+45%) duidelijk achter zich. Het koersverloop van het aandeel weerspiegelt de aantrekkende markt voor zowel de bagger- als de offshore-energiedivisie. Als het Boskalis lukt om naar zijn oude winstniveaus terug te keren, zit er voor beleggers in het aandeel nog veel meer in het vat.

Het oude niveau

Na 2015 is de markt voor baggeren en offshore dienstverlening ingezakt (zie kader). Dit zorgde voor overcapaciteit van baggerschepen en offshore materieel, waardoor de prijzen en marges sterk onder druk kwamen te staan. Zo is het bedrijfsresultaat van Boskalis vanaf 2015 met maar liefst 75% gedaald, op een kwart lagere omzet. De baggerdivisie (51% van de omzet) behaalde vorig jaar een ebit-marge van slechts 4%, tegen 17,3% in 2015.

Bij de offshore activiteiten (42% van de omzet) is de marge teruggelopen van 19,7 naar 6,2%. In 2014-2015 waren de resultaten bij het baggeren overigens wel exceptioneel hoog door een lucratief project in het Suezkanaal en afwikkeling van grote projecten die in de hoogtijdagen waren aangenomen.

Malaise
De wereldbaggermarkt kende vanaf 2005 tot 2015 een lange periode van groei, gedreven door grootschalige landaanwinningsprojecten in het Midden-Oosten, uitbreiding van containerhavens in Europa en de aanleg van havens voor LNG (aardgas) wereldwijd. In de jaren daarna zijn de marktomstandigheden verslechterd door de lage olieprijs en afnemende groei van de wereldhandel.

Olie- en gasmaatschappijen stelden investeringen in offshore projecten uit. Dit had niet alleen effect op de baggermarkt, maar uiteraard ook op de offshore-activiteiten van Boskalis. Met de overname van Dockwise, specialist in zware zeetransporten, had Boskalis zich in 2013 juist versterkt in de offshore-markt.

 

Nieuwe baggerwerken

Niettemin beschikken beide divisies over een significant herstelpotentieel. Na een rustige periode komen er weer meer grote baggerprojecten op de markt. Eind vorig jaar haalde Boskalis de grootste order in zijn geschiedenis binnen. Voor €1,5 mrd gaat het bedrijf land winnen voor de bouw van de nieuwe luchthaven in de Filipijnse hoofdstad Manilla. Boskalis start in de tweede jaarhelft met de voorbereidingen en denkt het project eind 2024 te hebben afgerond.

Dankzij deze megaorder is de orderportefeuille opgelopen tot een record van €5,53 mrd. En dat kan nog meer worden. Boskalis zal volgend jaar inschrijven op de tender voor de aanleg van een groot energie-eiland voor de kust van Denemarken. Op het eiland komen installaties om energie van offshore windmolens op te slaan en naar land te transporteren. De bouw zou in 2023 moeten beginnen en kan voor Boskalis €1,5 mrd aan omzet opleveren.

Daarnaast zijn er in Manilla meer grote baggerprojecten te verwachten en wordt na het vastlopen van het containerschip Ever Given het Suezkanaal verbreed en verdiept. Egypte wil de werkzaamheden zelf gaan uitvoeren, maar Boskalis denkt dat alsnog een deel wordt uitbesteed omdat het land waarschijnlijk niet over voldoende kennis en capaciteit beschikt.

Van bezetting tot marge

Ook de orderboeken bij de concurrenten lopen weer aardig vol. Zo sleepte het Belgische Deme de megaorder binnen voor de verdieping en uitbreiding van de haven Abu Qir in Egypte. De andere grote Belgische branchegenoot, Jan de Nul, verwacht een heropleving van de internationale baggermarkt.

De extra volumes zorgen voor een betere bezetting van de baggerschepen, zodat er minder noodzaak is om tegen lage prijzen in te schrijven op nieuwe projecten. Hierdoor kunnen de winstmarges aantrekken. Wel is de concurrentie toegenomen door de komst van Chinese staatsbaggerbedrijven, zoals CHEC.

Die zijn nu ook volop actief in Europa en hebben ondertussen 21% van de mondiale baggermarkt in handen. Dit is ten koste gegaan van het marktaandeel van de traditionele top-4 (Boskalis, Van Oord, Deme en Jan de Nul).

Offshore windenergie

Boskalis hoeft echter niet op prijs te concurreren met de Chinezen. De recordstand van het orderboek stelt het bedrijf naar eigen zeggen in staat om selectiever te zijn bij het aannemen van nieuw werk. De onderkant van de offshore-markt laat Boskalis dan ook zoveel mogelijk aan zich voorbij gaan.

Het orderboek van de offshore-energiedivisie trok in het eerste halfjaar licht aan en bestaat inmiddels voor de helft uit opdrachten voor de offshore-windindustrie. Hier liggen de beste groeikansen, gezien de aanbouw van vele windparken op zee – in Europa, maar ook steeds vaker daarbuiten. Onder president Joe Biden zetten de VS sterk in op windenergie.

Groeiende pijplijn

Boskalis heeft al veel windprojecten in uitvoering en ziet in Europa en de VS een snelgroeiende pijplijn van nieuwe opdrachten op de markt komen voor werk in 2024, 2025 en 2026. Het bedrijf vist hier de krenten uit de pap. Eerder had het bestuur verklaard dat de rendementen in de windindustrie niet opwegen tegen de risico’s, en daarom is de omzet uit wind nog relatief klein vergeleken met de concurrentie. Boskalis richt zich vooral op het leggen van kabels, naast bodemonderzoek en plaatsing van funderingen.

Transport van funderingen vindt de onderneming vooral interessant als daar ook andere werkzaamheden bijkomen, zoals het beschermen van funderingen. Doordat windturbines steeds groter worden, ontstaat er ook een markt voor het vervoer van zware drijvende platforms voor windmolens. Zwaar zeetransport is nu nog vooral afhankelijk van de olie- en gasindustrie. Dankzij de gestegen olieprijzen nemen de tenders hier ook toe. Normaal gesproken zijn dit voor Boskalis goed winstgevende klussen.

Aandeel Boskalis een sectorfavoriet

Gelet op het orderboek en de aantrekkende vraag zal de omzet naar verwachting binnen twee of drie jaar terugkeren naar het vorige piekniveau van circa €3,2 mrd uit 2015. Herstel van de winstmarges laat waarschijnlijk langer op zich wachten, want Boskalis werkt nog aan oudere projecten die aangenomen zijn onder uitdagende marktomstandigheden. De betere vlootbezetting zal de winst vanaf 2022 echter al een flinke positieve impuls geven.

Voor evenaring van de bijzonder hoge winsten uit 2014-2015 (van gemiddeld circa €3 per aandeel) zullen wel de prijzen duidelijk moeten aantrekken. Hoewel het nog te vroeg is om daarop vooruit te lopen, beschikt het aandeel Boskalis over een aantrekkelijk stijgingspotentieel. Het aandeel is daarom onlangs opgenomen in de Portefeuille NL en blijft koopwaardig.

De auteur heeft een positie in Boskalis.

In € mln 2020 2019 2018 2017 2016 2015
Omzet 2.525 2.645 2.570 2.343 2.596 3.240
Bedrijfsresultaat* 139,8 28,5 119,0 185,0 384,6 577,3
Nettowinst* 90,4 74,9 82,8 150,5 276,4 440,2
*exclusief bijzondere posten

Aandeel Boskalis kerngegevens (1)

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!