Updates

Aandelen Nederland

Intertrust

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
kopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Vinci

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Pfizer

Advies
houden
Aandelen Nederland

Boskalis Westminster

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Coca-Cola EurPartners

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
houden
Aandelen Nederland

SIF

Advies
houden
Aandelen Nederland

Eurocommercial Prop

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
houden

Actueel advies

Unilever | Cijfers beter dan koersval doet vermoeden

0 0 Leestijd ongeveer

Unilever heeft last van tegenwind, maar de cijfers zijn beter dan de markt denkt. De flinke koersval van het aandeel doet dan ook geen recht aan de vooruitzichten.

De omzet van Unilever steeg in het eerste halfjaar van 2021 met 5,4%. Hiervan kwam 4,0 procentpunt door extra verkopen en 1,4 procentpunt door het verhogen van de prijzen. De marge is het afgelopen halfjaar gedaald met exact een procentpunt, naar 18,8%.

De teruglopende marge wordt veroorzaakt door de grondstoffenprijzen, die stijgen in het snelste tempo sinds 2008. Om de marge te beschermen verhoogt Unilever de prijzen – in juni stegen met 2,0% – maar het bedrijf waarschuwt tegelijkertijd dat de volatiliteit van de marges hoger blijft dan beleggers gewend zijn. Valuta-effecten bezorgden Unilever het afgelopen halfjaar nog meer tegenwind. De winst per aandeel gecorrigeerd voor valutabewegingen steeg met 4,3% maar daalde met 2,0% als valuta’s worden meegenomen.

Online groeit sterk

Een van de belangrijkste prestatie-indicatoren voor Unilever is concurrentievermogen. Dit wordt uitgedrukt in een percentage. Over het eerste halfjaar bedroeg dat 52%, hetgeen betekent dat Unilever bij 52% van zijn producten marktaandeel aan het winnen is. Een deel van het assortiment groeide in het eerste halfjaar uitzonderlijk hard.

Zo dikte de divisie Functional Fitness 18% aan en won het onderdeel Prestige (met onder andere huid- en haarverzorging) 27%. Daarbij valt waarbij vooral de sterke groei op van het online-verkoopkanaal. Gezamenlijk hebben deze onderdelen een half procentpunt aan de omzetgroei bijgedragen.

Geen verrassing

De enige twee activiteiten waar de resultaten terugliepen zijn hygiëne en huishoudelijke producten, maar deze waren tijdens de lockdowns dermate hard gegroeid dat deze teruggang geen verrassing is. De cijfers liggen echter nog wel structureel hoger dan voor de coronapandemie. De online-divisie, tot slot, groeide het afgelopen halfjaar met 50% (in India zelfs ruim 100%) en dit segment maakt nu 11% van de omzet van Unilever uit.

Intussen gaat Unilever afscheid nemen van zijn thee-divisie. Het is nog onbekend of dat met een beursgang gebeurt of via verkoop, maar de business is inmiddels uit Unilever gehaald en draait zelfstandig. Verder loopt er nog een programma voor de inkoop van eigen aandelen ter waarde van €3 mrd. De helft hiervan zal voor 27 augustus zijn teruggekocht. 

Aandeel Unilever blijft koopwaardig

Beleggers waren niet onder de indruk van de cijferpresentatie, en het aandeel Unilever ging met maar liefst 5,2% onderuit – slechts de elfde keer in tien jaar tijd dat het aandeel in één dag 5% of meer verloor. Valuta’s zijn echter op lange termijn niet relevant en lockdowns zullen weer over gaan. Ik herhaal voor het aandeel Unilever dan ook het koopadvies. 

Halfjaarcijfers Unilever 
In € mrd 2021 2020
Schuld 27,5 28,8
Cash 5,0 6,0
Vrije kasstroom 2,4 2,9

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!