Unilever | Concurrenten hebben het nakijken
Unilever is het jaar sterk begonnen, zo blijkt uit een trading update die het concern afgelopen week presenteerde. Het volume groeide in het eerste kwartaal met 4,7% en door prijsverhogingen kwam de totale omzetgroei uit op 5,7%. Hiermee ligt het concern ruim op schema om het jaardoel van 3 à 5% omzetgroei te behalen.
Deze groei komt vooral uit de opkomende markten, waarvan India en China de belangrijkste zijn. In beide landen liep de groei in de dubbele cijfers. De enige krimp is te vinden in Europa, waar zowel de prijzen als het volume met 1,6% daalde. De omzetdaling bedroeg hier 2,3% .
Groeimarkten
Een van de belangrijkste groeidivisies is Prestige Beauty & Functional Nutrition. Deze ligt op schema om dit jaar meer dan €1 mrd aan omzet te generen. Om de groei verder aan te jagen heeft Unilever het bedrijf Onnit overgenomen, een producent van sportvoeding. Een andere groeimarkt waar Unilever gedurende de coronapandemie extra in heeft geïnvesteerd, is die voor handdesinfectiemiddelen. Het marktaandeel is hier gestegen van 1% voor de pandemie naar 5% nu. Het bedrijf verwacht dat mensen ook na de pandemie vaker hun handen zullen wassen dan ervoor.
Intussen gaat de concurrentiestrijd Unilever steeds beter af. Vorig jaar groeide van 48% van de producten de omzet sneller dan bij de concurrentie, in het vierde kwartaal van vorig jaar was dat 52% en nu weet Unilever met 57% van de producten de concurrentie voor te blijven. Dit komt onder meer doordat Unilever heel sterk heeft ingezet op online activiteiten. Afgelopen kwartaal verkocht het concern via verschillende websites 66% meer en online maakt inmiddels 11% uit van de totale omzet.
De vrije kasstroom van Unilever was vorig jaar groter dan ooit, €7,9 mrd. Het concern heeft niet al dat geld nodig en gaat daarom, naast het uitkeren van dividend, nu ook beginnen met het inkopen van eigen aandelen. Vanaf mei tot eind dit jaar zal het concern voor een bedrag van €3 mrd aandelen uit de markt halen.
Aandeel Unilever blijft koopwaardig
De gemiddelde koers-winstverhouding van de afgelopen vijf jaar is 21,2. De huidige k/w is 22,9. Unilever is dus historisch gezien niet goedkoop, maar de groei van het bedrijf in combinatie met het inkopen van eigen aandelen en het uitkeren van dividend zorgt ervoor dat er de komende jaren mooie rendementen te behalen zijn. Het advies voor het aandeel Unilever blijft dus ‘kopen’.