Air France-KLM | Nieuwe steunronde
De Europese Commissie (EC) heeft zijn fiat gegeven voor een nieuw Frans steunpakket voor Air France-KLM, dat primair naar Air France gaat. Het betreft een kapitaalverhoging van €1 mrd met voorkeursrecht voor bestaande aandeelhouders en de omzetting van €3 mrd aan leningen in eeuwigdurende hybride obligaties. Ultimo 2020 had de groep een nettoschuld van €11,0 mrd en een negatief eigen vermogen van €5,4 mrd.
De beurswaarde van Air France-KLM bedraagt momenteel €2 mrd, verdeeld over circa 430 miljoen aandelen. Afhankelijk van de emissieprijs komt daar dus nog zeker de helft bij. De Franse staat zal participeren in de emissie, maar het huidige belang van 14% niet boven de 30% laten uitstijgen. China Eastern Airlines doet ook mee en zal zijn belang onder de 10% laten. De Nederlandse overheid kijkt het nog even aan en ziet haar belang van 14% dus verwateren.
Steun voor KLM ligt nog ter goedkeuring bij de EC. De koers van het aandeel Air France-KLM reageerde nauwelijks op het eerste nieuws. Na goedkeuring door de EU steeg het aandeel 5%. Het lijkt mij dat de verdiencapaciteit van het concern voorlopig onvoldoende zal zijn om de huidige koers te rechtvaardigen. Verkopen blijft het advies.