Dividendportefeuille | Stap terug met slechts handjevol stijgers
Het verlies in 2020 liep afgelopen week met bijna 3 procentpunt op, waardoor het jaarrendement terugliep naar -3,5%. Op weekbasis waren er slechts vijf kleine stijgers die overeind bleven in het negatieve beursklimaat, allemaal afkomstig uit de Verenigde Staten. Vaak was dat na meevallende kwartaalcijfers, zoals bij Teradyne, VF Corp, Abbott Laboratories en CSX. Monolithic Power (dat deze week met cijfers komt) en Becton Dickinson profiteerden van gunstige berichtgeving van sectorgenoten en bedrijfsspecifiek nieuws.
Dalers uit de VS
In negatieve zin zien we op weekbasis twee grote dalers, ook afkomstig uit de VS, die flink inleverden na teleurstellende kwartaalcijfers. Spoorwegbedrijf Union Pacific leverde 10,5% in terwijl chipaandeel Intel het snelle koersherstel van de afgelopen weken weer volledig kwijtspeelde met een min van 13% op weekbasis na wederom teleurstellende berichtgeving. Dat Intel in zwaar weer zit was al bekend, en daarom verkocht ik begin vorige maand de helft van de positie ten faveure van nieuwe aankopen in sectorgenoten Broadcom en Monolithic Power Systems.
Met Intel blijft het afwachten, en met een kleine positie blijf ik gewoon zitten voor de lange termijn. De waardering is laag en de fundamentals zijn nog altijd goed. Wel is het belangrijk dat Intel zijn zaakjes snel op orde krijgt en niet verder wegglijdt ten opzichte van de bekende concurrenten. In september beschreef ik nog uitgebreid waarom ik Intel het voordeel van de twijfel geef binnen de Dividendportefeuille.
De koerstik van Union Pacific volgde op een enorme koersstijging de afgelopen maanden, waarbij het aandeel op 16 oktober nog een hoogste koers ooit van $210,95 aantikte. De jongste kwartaalcijfers, met een winst die achterbleef bij de analistenconsensus, was voor veel beleggers reden om de fraaie winst te verzilveren. Union Pacific, het grootste Amerikaanse spoorwegbedrijf met een netwerk dat zich uitstrekt van Canada in het noorden naar Mexico in het zuiden en vooral een dominantie positie in het westen van de Verenigde Staten, profiteerde van groeiende e-commerce en transport van bier, maar zag de volumes van kolen en brandstof dalen. Voor het vierde kwartaal rekent Union Pacific op een lage enkelcijferige volumegroei.
Teleurstellend was volgens analisten de winstdaling van 12% tot $1,4 mrd – $2,01 per aandeel, tegenover een consensus van $2,06 per aandeel. Ook de omzet van $4,90 mrd bleef iets achter bij de verwachting van analisten, die hadden gerekend op $4,96 mrd. Al met al zijn de cijfers zeker niet dramatisch, maar na de enorme koersstijging geven ze voldoende reden voor winstnemingen.
Richting hoogste koers
Opvallend is evenwel dat concurrent CSX, vooral actief in het westen van de VS, juist beter presteerde dan verwacht en op weekbasis zelfs goed was voor een klein plusje binnen de Dividendportefeuille. CSX kwam op dezelfde dag als Union Pacific met winstcijfers. Die waren hoger dan verwacht, maar het bedrijf rapporteerde wel een minder sterke omzet door terugvallend kolentransport. CSX boekte een nettowinst van $736 mln ($0,96 per aandeel) in het laatste kwartaal, waarin de omzet met 11% daalde tot $1,51 mrd.
Beleggers waren tevreden over de zogenaamde operating ratio, die met 56,9% nog altijd rond het recordniveau van vorig jaar ligt. Bovendien kondigde CSX een nieuw aandeleninkoopprogramma van $5 mrd aan. Het aandeel staat dichtbij de hoogste koers ooit, van $84,81 (22 oktober).
Ook op dividendgebied was er nieuws, met zoals verwacht een interimdividend van LVMH, dat in december €2,00 per aandeel zal uitkeren. Nadat de eerder dit jaar voorgestelde dividendverhoging werd geannuleerd vanwege de coronacrisis en LVMH uiteindelijk 20% minder betaalde dan over boekjaar 2018, volgt nu ook een lager interimdividend van €2,00 (vorig jaar €2,20). Dat is totaal onnodig, gezien de gang van zaken, sterke cashflow en solide financiële positie, maar het bedrijf kiest duidelijk ‘sociale’ weg in tijden van crisis. Dat is jammer, maar geen reden om het aandeel te verwijderen uit de Dividendportefeuille.
Normaal gesproken zal er het dividendbeleid weer normaliseren als de coronacrisis achter ons ligt. Intussen hebben beleggers weinig reden tot klagen, met een beurskoers die rond de hoogste stand ooit staat. In deze uitzonderlijke tijden nemen bedrijven nu eenmaal bijzondere beslissingen, ook ten aanzien van het dividend. Onder normale omstandigheden zou LVMH de uitkering dit jaar gewoon hebben verhoogd.
Het gemiddelde dividendrendement van de Dividendportefeuille is nu 2,1%.
- Rendement 2020: -3,5%
- Rendement sinds start (6 september 2011): +233,7%