Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Tips Jeroen Boogaard, 22 jun 2020 12:00

Verpakkingsproducent verwacht winstverdubbeling

0 0 Leestijd ongeveer

Het verduurzamen van verpakkingen speelt dit concern in de kaart. Het Amerikaanse bedrijf ziet de vraag naar zijn kartonnen verpakkingen stijgen en denkt de winst per aandeel in de komende jaren te kunnen verdubbelen.

Met een jaaromzet van $6,2 mrd is Graphic Packaging de grootste verticaal geïntegreerde producent van vouwkartonnen verpakkingen in de wereld. Noord-Amerika is goed voor 85% van de omzet, gevolgd door Europa (12%). Het betreft vooral verpakkingen voor voeding, dranken en de horeca. In de eindmarkten staan fabrikanten onder toenemende maatschappelijke druk om hun verpakkingsmateriaal te verduurzamen. Dat leidt tot extra vraag naar kartonnen verpakkingen.

Ambitieuze groeidoelstellingen

Hoewel het bedrijf op verzadigde markten opereert, denkt Graphic Packaging hierdoor een volumegroei van 1-2% per jaar te realiseren. In combinatie met strategische overnames moet dat in 2025 uitmonden in een jaaromzet van $10 mrd, tegen $6,2 mrd in 2019. Overnamekansen liggen op de nog gefragmenteerde Europese markt.

Het streefdoel voor de ebitda-marge ligt op 18-20% (16,6% in 2019). Naast productiviteitsverbeteringen zal een hogere verticale integratie hieraan bijdragen. Nu wordt nog slechts 68% van het karton in eigen fabrieken geproduceerd, maar in 2025 moet dat zijn toegenomen naar minstens 80%. Mede dankzij de inkoop van eigen aandelen resulteren deze doelen naar verwachting in een verdubbeling van de winst per aandeel naar minstens $2,00.

Risico’s schuilen vooral in een onverwacht sterke stijging van de grondstofprijzen. De prijzen van houtvezels en diverse chemicaliën die gebruikt worden in het productieproces zijn erg volatiel en kunnen pas met enige vertraging worden doorberekend. Op korte termijn vormt uiteraard de coronacrisis een bedreiging, al lijkt de schade voor Graphic Packaging mee te vallen. De omzetderving in de horeca wordt grotendeels goedgemaakt door extra groei in voeding en dranken.

Voor een recessiebestendig aandeel is de k/w van 14,4 voor dit jaar niet al te hoog. Lost de verpakkingsproducent zijn groeibelofte in, dan belandt de k/w voor 2025 onder de 7 en kunnen de aandeelhouders een mooi rendement tegemoet zien.

Fondscode (ticker) GPK
Beurs NYSE
Hoogste koers 12 mnd* $16,95
Laagste koers 12 mnd* $10,41
Beurswaarde $3,9 mrd
Koers-winstverhouding 2020 (t) 14,4
Dividendrendement (t) 2,20%

Tags

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ