Column: het effect van virusuitbraken op de beurs
Ik wil die vraag beantwoorden aan de hand van twee voorbeelden van eerdere virusuitbraken. In de eerste plaats het SARS-virus uit 2002/2003. De wereld hield destijds zijn adem in, maar uiteindelijk rapporteerde de Wereldgezondheidsorganisatie in 2003 ‘slechts’ 8360 besmettingen en 764 doden. Net als nu, werd ook toen vooral China getroffen. Desondanks was 2003 voor de MSCI China Index met +89% het beste jaar van de 21ste eeuw. Het tweede voorbeeld is van langer geleden, maar zal bij menigeen wel een belletje doen rinkelen. Het betreft de grote uitbraak van de Spaanse Griep. Deze begon in januari 1918 in het Amerikaanse Kansas. In de twee jaren erop vielen er naar schatting wereldwijd tussen de 20 miljoen en 100 miljoen doden. Wie in deze periode in de Dow Jones belegde, maakte 21% rendement.
Hoe groot het menselijk leed tijdens de uitbraken van SARS en de Spaanse Griep dus ook was, op de financiële markten waren er mooie rendementen te maken. Dit komt omdat de belangrijkste oorzaak van beursbewegingen nog altijd gelegen is in de waardering. Is de beurs laag gewaardeerd, dan volgen er op lange termijn hoge rendementen. Is de beurs hoog gewaardeerd, dan zijn de rendementen laag. De beurs was in 2003 goedkoop, want die bevond zich nog op een bodem na het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel. Nu zijn aandelen duur, want de S&P500 bevindt zich in de langste bullmarkt ooit.
Reisbranche onder druk
Maar dat een virus weinig effect heeft op de beurzen, wil niet zeggen dat individuele aandelen er geen last van kunnen hebben. Zo verwacht ik dat de reisbranche zeker geraakt zal worden omdat er de komende dagen en weken wereldwijd steeds meer restricties zullen komen op reizen. Het vervoer van en naar sommige (grote) Chinese steden is al stilgelegd en ook de eerste grensovergang is al gesloten. Als reismogelijkheden worden beperkt, wil je niet in luchtvaartmaatschappijen zitten. Dat blijkt ook wel: dit jaar zijn Air France-KLM (-18,6%) en Lufthansa (-19,25) al bijna een vijfde van hun beurswaarde kwijtgeraakt.
Is dit dan de tijd om short te gaan in luchtvaartaandelen? Daar ben ik geen voorstander van. Voor je het weet wordt het door de toezichthouder verboden of schieten centrale banken te hulp. Verkopen in een short squeeze doet altijd pijn. Veel beter is het om nu je huiswerk maken, zodat je straks een luchtvaartaandeel op veel lagere koersen kunt kopen. Want hoewel het woord vliegschaamte inmiddels aardig is ingeburgerd, zullen mensen toch weer massaal gaan reizen als de gevaren van het coronavirus geweken zijn.