Buitenlandse Zaken: Volkswagen rekent op spectaculaire groei e-auto’s
De voorsprong kan goed uitpakken voor de aandeelhouders, maar dan moet de automobilist de stekkerauto wel massaal gaan omarmen. Zeker is dit echter allerminst. Het is het grootste veranderingsproces in de geschiedenis van Volkswagen: de elektrificatie en digitalisering van zijn wagenpark. Drie jaar geleden werd het startsein voor deze transformatie gegeven, naar aanleiding van het dieselschandaal en de steeds strengere emissienormen. Vanaf volgend jaar komt de productie van elektrische auto’s in een stroomversnelling. Volkswagen verwacht dat er dan circa 500.000 e-auto’s uit de fabrieken zullen rollen, oftewel circa 4% van de totale afzet.
Grote gok
In de periode tot 2025 brengt het bedrijf 70 nieuwe volledig elektrische modellen op de markt. Die moeten dat jaar een vijfde van alle verkochte voertuigen vertegenwoordigen, goed voor een verkoopdoelstelling van ruwweg 3 miljoen e-auto’s. Met deze ambities loopt Volkswagen voorop in de auto-industrie. Concurrenten zetten naast elektrische modellen ook in op plug-in hybride auto’s en diesels. Die stoten minder CO2 uit dan gewone benzinemotoren. Op korte termijn kunnen ze daardoor voldoen aan de steeds strengere uitstootnormen van schadelijke stoffen. Maar op de lange termijn is elektrificatie de aangewezen weg. Zeker in Europa worden de emissienormen immers alleen maar strikter. Vanaf 2021 mogen nieuwe auto’s op de Europese wegen nog maar gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Slagen autoproducenten hier niet in, dan volgen er boetes per verkochte auto. Die kunnen oplopen tot honderden miljoenen of zelfs miljarden euro’s, zo vreest de sector.
Het lijkt er dan ook op dat Volkswagen de juiste strategische koers heeft ingezet. Tegelijkertijd neemt het bedrijf een behoorlijke gok. Er zijn immers grote investeringen gemoeid met de transitie. Tot eind 2023 investeert het bedrijf bijna €44 mrd in elektrificering, digitalisering, mobiliteitsdiensten en autonoom rijden. Daarvan is €30 mrd bestemd voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.
Ondanks de enorme bedragen, gaat twee derde van het investeringsbudget in deze periode nog naar traditionele benzine- en dieselmotoren. Uitdaging is hier om de uitstoot omlaag te krijgen en zo te voldoen aan de striktere normen. Voorlopig verdient Volkswagen nog het meest met de verkoop van auto’s met traditionele verbrandingsmotoren, waarbij vooral het SUV-segment de grootste winstmaker is.
Explosieve groei
Onder beleggers leeft de vraag of de hoge investeringen in e-auto’s zich wel zullen terugbetalen. Dit hangt in grote mate af van de vraag. Marktvorsers rekenen op een sterke groei. Zo verwachten onderzoekers van Bloomberg New Energy Finance (BNEF) dat de verkoop van elektrische personenauto’s zal toenemen van slechts 2 miljoen in 2018 naar 28 miljoen in 2030 en 56 miljoen in 2040. Ondertussen halveert de verkoop van conventionele auto’s naar 42 miljoen in 2040.
China neemt volgens het onderzoeksbureau de leiding, en zal tegen 2025 goed zijn voor 48% van de mondiale e-autoverkopen, gevolgd door Europa en de VS. Een van de belangrijkste aanjagers in de komende vijf tot zeven jaar is overheidsbeleid, zoals strengere uitstootnormen in Europa en plannen van de Chinese overheid om auto’s met verbrandingsmotoren terug te dringen.
Maar de verkoop van elektrische auto’s zal naar verwachting pas vanaf 2025 echt een vlucht nemen. Dan zijn de prijzen gedaald tot dezelfde niveaus als bij vergelijkbare benzine- en dieselauto’s. Daarvoor is een verdere daling van de accukosten essentieel, want die vormen een grote component in de verkoopprijs. Vanaf 2010 is de gemiddelde prijs voor een lithium-ion-accupakket al met 85% gedaald dankzij schaalvoordelen en technologische verbeteringen. En de komende jaren wordt een verdere reductie voorzien.
Margedoelstelling
Vanwege de hoge aanschafprijs staan consumenten echter op dit moment nog niet te springen om stekkerauto’s. Ook de beperkte actieradius en lange laadtijden staan grote verkoopsuccessen op korte termijn in de weg. De techniek gaat echter snel. Volkswagen introduceerde onlangs op de IAA autoshow in Frankfurt zijn nieuwe volledig elektrische auto ID3. Die gaat in Duitsland minder dan €30.000 kosten en heeft een actieradius tot 550 kilometer. Dat is al een enorme verbetering ten opzichte van de e-Golf, met een bereik van slechts 231 kilometer. Volkswagen hoopt met de ID3 de elektrische auto voor de massa toegankelijk te maken en verwacht er volgend jaar al 100.000 stuks van te verkopen.
Dit wordt een belangrijke testcase, want hoge volumes zijn noodzakelijk om de kosten te verlagen en uiteindelijk de investeringen terug te verdienen. Volkswagen vertrouwt erop dat de operationele marge tijdens de transformatieperiode stabiel blijft dan wel licht verbetert. Doelstelling voor 2025 is een ebit-marge van 7 tot 8%. Dit jaar komt dit percentage uit in een bandbreedte van 6,5-7,5%, tegen 7,3% in 2018. De margedruk in het negatieve scenario komt op het conto van de zwakte in de auto-industrie, die zwaar te lijden heeft onder de handelsoorlog.
Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden
Volkswagen is hard op weg om eind 2022 op grote schaal elektrische auto’s te produceren, als een van de eerste bedrijven in de branche. Die voorsprong kan zich in klinkende munt uitbetalen. Maar de ontwikkeling van de vraag is onzeker en zal, zoals gezegd, voorlopig vooral afhangen van overheidsbeleid. Subsidies op e-auto’s en het zwaarder belasten van vervuilende auto’s zullen de overgang naar elektrische voertuigen versnellen.
De huidige malaise in de sector en de uitdagingen waarvoor Volkswagen staat, drukken op de waardering van het aandeel. In 2020 wil het bedrijf minstens €30 per aandeel verdienen en de pay-out ratio verhogen naar 30%. Dat levert bij de huidige koers van €159 een k/w op van 5,3 en een dividendrendement van 5,7%. Ik heb vertrouwen in de strategie van Volkswagen en herhaal bij deze gunstige waardering het koopadvies.