Koopkans na koersdaling voor producent van luxe kleding
Een aandeel dat ik de laatste jaren nauwgezet heb gevolgd is dat van de producent van luxekleding Canada Goose. Het bedrijf verkoopt dure winterjassen, die misschien ook wel vanwege de prijs bij veel jongeren razend populair zijn. Canada Goose, dat zijn hoofdnotering in Canada heeft maar ook gekocht kan worden in New York (ticker GOOS), kende een sterke start nadat het bedrijf in maart 2017 door durfinvesteerder Bain Capital naar de beurs werd gebracht.
De in Canada gemaakte luxe jassen, voorzien van het duidelijk herkenbare ronde logo op de arm, worden wereldwijd verkocht met in Nederland officiële verkoopprijzen variërend van zo’n €400 tot ruim €1000 voor de duurste exemplaren, die kwalitatief zeer hoog aangeschreven staan. Naast jassen verkoopt Canada Goose ook truien van Merino-wol en luxe accessoires zoals mutsen.
Lagere marges
In boekjaar 2019 (t/m 31 maart) groeide de omzet nog met ruim 46% tot CAD831 mln. De jongste kwartaalcijfers vielen echter tegen door een grotere focus op lichtgewicht jassen met lagere marges, inmiddels goed voor een derde van de omzet. Voor boekjaar 2020 mag gerekend worden op omzetgroei van ten minste 25% voor Canada Goose, dat met name internationaal nog veel expansiemogelijkheden heeft. In 2019 waren Canada en de VS goed voor 65% van de omzet. Het bedrijf zet de komende jaren sterk in op China. De Aziatische omzet verdrievoudigde in het jongste kwartaal.
Koopkans na koersdaling
Door de scherpe koersdaling van het aandeel sinds het hoogtepunt van $72,27 (voor de notering in de Verenigde Staten), dat in november 2018 werd aangetikt, is een interessant koopmoment ontstaan voor beleggers met een bovengemiddelde risicotolerantie. De combinatie van een blijvend sterke groei in de komende jaren, een sterke balans en (eindelijk) een acceptabele waardering met een k/w van nog geen 30 voor een dergelijk snelle groeier maken het aandeel interessant, ook al keert Canada Goose (nog) geen dividend uit.