Updates

Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
houden
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

PayPal

Advies
kopen
Advies Jeroen Boogaard, 24 jun 2019 17:34

Orderboek VolkerWessels lijkt te beschermen tegen nieuwe tegenvallers

0 0 Leestijd ongeveer

De bouw van de zeesluis in IJmuiden lijkt geen verdere verliezen op te leveren voor VolkerWessels. Met een goed gevuld orderboek op zak ligt de weg naar margeherstel open.

Nieuwe kostenoverschrijdingen bij de bouw van de zeesluis in IJmuiden zijn hoogst onwaarschijnlijk. Dat zeiden omgevingsmanagers van Open IJ, het consortium dat de sluis bouwt, en Rijkswaterstaat tijdens een persbezoek aan de bouwplaats. Eind maart was het project voor 68% gereed. Grootste uitdaging is nu het afzinken van de tweede caisson, waarin de sluisdeuren komen. Die klus staat voor de komende maanden gepland.

Margedoelstelling

De constructiefouten rond het project hebben VolkerWessels tot nu toe al €111 mln gekost. In het eerste kwartaal meldde de bouwer nog een extra tegenvaller van €4 mln. Dat lijkt echter een incident. VolkerWessels heeft zijn risicomanagement altijd goed op orde gehad en behaalt relatief hoge winstmarges. In de infradivisie komt de focus nog meer te liggen op regionale en lokale projecten, waar de risico’s veel minder groot zijn.

De winstgevendheid van de divisie moet weer terug naar de niveaus van weleer. Dat zou neerkomen op een ebitda-marge van circa 5%, tegen 4,3% in 2018 exclusief de zeesluis. Voor het gehele concern is de ebitda-doelstelling op de middellange termijn 4,5-5,5%. Daarmee ligt de lat niet al te hoog. Vorig jaar daalde de marge vanwege de kostenoverschrijdingen in IJmuiden van 4,6 naar 4,2%, maar gecorrigeerd voor de zeesluis was er een verbetering naar 4,9%. De bovenkant van de margedoelstelling moet de komende jaren haalbaar zijn.

KERNGEGEVENS
In € mln 2018 2017
Orderportefeuille 8924 8091
Netto kaspositie 366 297
Ebitda-marge 4,2% 4,6%

Orderboek op recordhoogte

VolkerWessels is positief over de marktvooruitzichten en leunt op een orderboek van €9,5 mrd eind maart. Dat is een record. Het bedrag komt neer op 1,6 keer de jaaromzet, en de orders zijn bovendien van goede kwaliteit. Vooral de orderportefeuille in de Nederlandse bouw- en ontwikkelingspoot is flink gegroeid. Hier profiteert het bedrijf van de sterke vraag naar woningen en de oplevende utiliteitsmarkt.

Met een netto kaspositie van €366 mln is er voldoende ruimte voor aanvullende overnames. Na een stevige correctie is de koers dit jaar weer hersteld. Op een k/w van circa 9 wordt de (laat-)cyclische bouwer voldoende gewaardeerd en blijft het advies ‘houden’. In de sector gaat mijn voorkeur uit naar BAM, dat over een groter opwaarts margepotentieel beschikt.

Lucratieve internationale activiteiten
VolkerWessels is goed winstgevend, in tegenstelling tot de andere grote Nederlandse bouwers. De relatief hoge marges zijn terug te voeren op de decentrale organisatiestructuur en risicomijdende cultuur binnen het bedrijf. Verder is VolkerWessels actief op deelmarkten met een relatief goede verhouding tussen winstgevendheid en risico’s. Het gaat dan bijvoorbeeld om aanleg en onderhoud van energie- en telecominfrastructuur in Nederland en bouw en beheer van wegen in Noord-Amerika. Ook de woningbouw in Duitsland is lucratief. In het Verenigd Koninkrijk (19% van de omzet) ligt de winstmarge onder het gemiddelde. Hier is het bouwconcern vooral actief in de inframarkt, zodat de gevolgen van een harde brexit waarschijnlijk beperkt zouden blijven.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ