Kendrion moet zich opnieuw bewijzen
Nadat Joep van Beurden op 1 december 2015 tot nieuwe ceo werd benoemd, heeft hij meteen drastisch ingrepen in de organisatie uit Zeist. ‘Simplify, Focus en Grow’ zijn de strategische steekwoorden om het volle potentieel uit de fabrikant van elektromagneten te halen. Van Beurden ontdeed zich van de minst interessante onderdelen en zette alle resources en investeringen in de richtingen waar de grootste groeikansen en rendementen te verwachten zijn. Het gaat dan om passagiersauto’s, robotarmen en China. Extra aandacht krijgt hierbij elektrificatie, zelfrijdende auto’s, veiligheid en comfort. De eerste jaren kon Van Beurden een fraaie groei en margeverbetering laten zien. Zo verbeterde de operationele marge van 5,8% in 2015 naar bijna 10%. Sinds de start van het strategische programma bedroegen de eenmalige herstructureringskosten tot einde 2017 €10,8 mln met jaarlijkse besparingen van €12,0 mln tot gevolg. Een derde van deze €12 mln sijpelt nog dit jaar binnen.
Laaghangend fruit
Het laatste kwartaal van 2017 viel echter zwaar tegen. De beurskoers zakte daarop met maar liefst 17%. Het bleek het begin van een volledig reset van de koers. Van Beurden schreef de winstval van bijna 20% in het slotkwartaal van vorig jaar toe aan het vroege kerstreces van Duitse autofabrikanten. In het eerste kwartaal van dit jaar zagen we inderdaad een inhaalslag en steeg de beurskoers ook weer. De cijfers over het tweede kwartaal 2018 vielen echter weer behoorlijk tegen. De automotive-tak bleek flink hinder te ondervinden van de teruglopende vraag naar dieselmotoren. Voorlopig zal het bedrijf daar last van houden. De beurskoers is hierop weer teruggevallen tot iets meer dan €24. Het lijkt er sterk op dat Van Beurden succesvol is geweest met het plukken van het laaghangende fruit. Nu de economische voorspoed wordt overschaduwd door de dieselproblematiek zijn er echter snellere strategische aanpassingen nodig om het groeipad te vervolgen. Door de recente tegenvallers heeft het bedrijf het mes nog dieper in de personenauto tak moeten zetten. Dat brengt dit jaar nog eens €5,9 mln aan eenmalige lasten met zich mee en zal jaarlijks €4,2 mln aan kostenbesparingen opleveren.
Dieselproblematiek
In het tweede kwartaal 2018 stagneerde de omzet in de automotive business en daalde het ebita in deze divisie van €13,3 mln naar €11,5 mln. Kendrion schreef de winstdaling toe aan inefficiënties, maar het is toch vooral de snel teruglopende vraag naar dieselmotoren die het bedrijf parten speelt. Strengere milieueisen en het dieselschandaal, dat recent met Audi weer een vervolg kreeg, drukken op de resultaten. Dieselmotoren zijn goed voor zo’n 15% van de omzet van Kendrion. Bij Passenger Cars profiteert Kendrion wel sterk van het ThyssenKrupp Bilstein-schokdemperproject. Deze schokdempers levert het inmiddels aan nog drie grote autofabrikanten.
De dieselperikelen overschaduwen dit echter. De R&D-inspanningen van Kendrion gaan wel al langer richting het schoner maken van de huidige motoren. Daar liggen uiteraard wel kansen. Voorts wordt sterk ingezet op e-mobility. Eventuele acquisities zal Kendrion dan ook vooral doen op het terrein van de elektrische auto. Voorts doet het onderzoek naar auto’s op waterstof, maar dat staat nog in de kinderschoenen.
Financiële doelstellingen
Kendrion groeide het afgelopen decennium autonoom gemiddeld 5% per jaar en dat moet op termijn naar 6-7%. Dat gaat dit jaar zeker niet lukken. Over de eerste zes maanden van 2018 is de autonome groei blijven steken op een magere 2% en voor de tweede jaarhelft zal dat niet veel meer worden. Het bedrijf verwacht dat deze groei door de opstart van projecten zich de komende drie jaar zal gaan manifesteren. De ten doel gestelde ebita-marge van 10% is door vooral kostenbesparingen wel binnen handbereik. Bij de halfjaarcijfers stond dit percentage op 9,7%, tegen nog 9,2% een jaar terug. Het is vooral de automotive-tak waar de marge nog flink achterblijft. Het ontbreekt hier aan pricing power. Inmiddels heeft Kendrion ook doelstellingen voor 2019-2023 geïntroduceerd. Het gaat om een rendement op geïnvesteerd vermogen (ROI) van minimaal 20% en een ebitda-marge van meer dan 15% tegen 2023. Beleggers waren hier niet erg van onder de indruk. Bij de halfjaarcijfers lag de ebitda-marge al op 14,6%. De ROI-doelstelling is ambitieuzer, want deze ligt momenteel op 15%. De onderneming heeft daarvoor groei nodig, groei die de laatste kwartalen ontbreekt.
Sneller schakelen
China is nu nog goed voor €20 mln omzet, iets meer dan 5% van het totaal. Over 2017 werd in zowel China als met robotica al een dubbelcijferige omzetgroei behaald. Over een periode van 3-4 jaar kan de Chinese omzet naar de €30-€40 mln. Op de langere termijn zou China goed moeten kunnen zijn voor 20-25% van de omzet. Het bedrijf heeft de productiecapaciteit in China verdubbeld en gaat daar volgend jaar voor een grote industriële klant remsystemen maken voor robotarmen. We praten over een contract van €240 mln, uitgespreid over acht jaar. In Duitsland zal dan een vergelijkbare capaciteitsuitbreiding operationeel zijn. Eventueel kunnen er nog overnames volgen. De balans van Kendrion laat dat gemakkelijk toe. De schuldratio ligt rond de 1,4.
Volgende week volgt het verslag over het derde kwartaal. Ik denk dat beleggers niet tevreden zijn als de nettowinst onder de €7 mln blijft (kw3 2017: €5,9 mln). Wel is er al veel negativisme ingeprijsd. Onze tot €2 verlaagde raming voor de winst per aandeel zal nog een behoorlijke kluif worden. Bij de huidige k/w van 12 ga ik voorlopig niet verder dan een houdadvies. Kansen zijn er zeker, maar het bedrijf zal eerst moeten leveren.