Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 6 nov 2015 16:24

L’Oréal biedt kwaliteit met hoge prijs

0 0 Leestijd ongeveer

L'Oréal is een financieel solide bedrijf met sterke posities in een stabiele groeimarkt, maar de waardering is met een k/w van 25 aan de hoge kant. Vandaar dat wij met een houdadvies blijven volstaan.

Het Franse L'Oréal, wereldwijd marktleider op het gebied van schoonheidsproducten, heeft in het derde kwartaal de omzet met 10,1% weten op te voeren naar €5,94 mrd. Vooral de zwakkere euro droeg hieraan bij. Op eigen kracht wist het bedrijf de omzet met 3,7% te verhogen. Dat was weliswaar een lichte versnelling ten opzichte van het tweede kwartaal (+3,6%), maar duidelijk onder de marktverwachting van 4,7%. Het aandeel kwam na de publicatie van de omzetcijfers dan ook onder druk te staan. De tegenvaller wordt veroorzaakt door een minder uitbundige groei in Azië, de economische malaise in Brazilië en de reorganisatie van het distributienetwerk in het Midden- Oosten. Voor het vierde kwartaal verwacht het bedrijf dat de autonome groei weer wat hoger zal uitkomen. Positief is dat de verkopen in Noord-Amerika duidelijk aantrekken en dat ook het momentum in Europa goed blijft. Deze markten vertegenwoordigen samen 60% van de concernomzet. Voor geheel het jaar herhaalt het bestuur de verwachting van een significante omzet- en winstgroei. Dit is uiteraard voor een groot deel te danken aan positieve valutakoerseffecten. In de eerste jaarhelft steeg het bedrijfsresultaat al met 14,5% naar €2,32 mrd en de winst per aandeel met 18,9% naar €3,47. Zowel de brutomarge als de operationele marge bleef vrijwel stabiel op een hoog niveau van respectievelijk 71,7% en 18,1%. De relatief hoge winstmarges zijn een afspiegeling van de sterke marktposities en de prijskracht van het bedrijf. Voor de luxe cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten met bekende merken als Vichy en Lancôme betalen consumenten graag premiumprijzen. Ofschoon in de winstmarges op de lange termijn niet al te veel rek meer lijkt te zitten, verwachten we wel dat de onderneming voorlopig marktaandeel blijft winnen. Ook dit jaar denkt het bestuur de marktgroei van naar schatting 3,5% tot 4% te overtreffen. Met een autonome omzetgroei van 3,7% over de eerste negen maanden zal de outperformance echter waarschijnlijk beperkt zijn. Op de lange termijn liggen de groeimogelijkheden vooral in opkomende landen, die nu al goed zijn voor circa 40% van de omzet.

Het Franse L’Oréal, wereldwijd marktleider op het gebied van schoonheidsproducten, heeft in het derde kwartaal de omzet met 10,1% weten op te voeren naar €5,94 mrd. Vooral de zwakkere euro droeg hieraan bij. Op eigen kracht wist het bedrijf de omzet met 3,7% te verhogen. Dat was weliswaar een lichte versnelling ten opzichte van het tweede kwartaal (+3,6%), maar duidelijk onder de marktverwachting van 4,7%. Het aandeel kwam na de publicatie van de omzetcijfers dan ook onder druk te staan. De tegenvaller wordt veroorzaakt door een minder uitbundige groei in Azië, de economische malaise in Brazilië en de reorganisatie van het distributienetwerk in het Midden- Oosten.

Voor het vierde kwartaal verwacht het bedrijf dat de autonome groei weer wat hoger zal uitkomen. Positief is dat de verkopen in Noord-Amerika duidelijk aantrekken en dat ook het momentum in Europa goed blijft. Deze markten vertegenwoordigen samen 60% van de concernomzet. Voor geheel het jaar herhaalt het bestuur de verwachting van een significante omzet- en winstgroei. Dit is uiteraard voor een groot deel te danken aan positieve valutakoerseffecten. In de eerste jaarhelft steeg het bedrijfsresultaat al met 14,5% naar €2,32 mrd en de winst per aandeel met 18,9% naar €3,47. Zowel de brutomarge als de operationele marge bleef vrijwel stabiel op een hoog niveau van respectievelijk 71,7% en 18,1%. De relatief hoge winstmarges zijn een afspiegeling van de sterke marktposities en de prijskracht van het bedrijf. Voor de luxe cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten met bekende merken als Vichy en Lancôme betalen consumenten graag premiumprijzen.

Ofschoon in de winstmarges op de lange termijn niet al te veel rek meer lijkt te zitten, verwachten we wel dat de onderneming voorlopig marktaandeel blijft winnen. Ook dit jaar denkt het bestuur de marktgroei van naar schatting 3,5% tot 4% te overtreffen. Met een autonome omzetgroei van 3,7% over de eerste negen maanden zal de outperformance echter waarschijnlijk beperkt zijn. Op de lange termijn liggen de groeimogelijkheden vooral in opkomende landen, die nu al goed zijn voor circa 40% van de omzet.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ