Updates

Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

JDE Peet's

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Netflix

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

LVMH

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Rio Tinto

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

BHP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vastned Retail

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unibail-Rodamco Westfield

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Flow Traders

Advies
houden
Aandelen Nederland

Sligro

Advies
kopen
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Advies Pepijn Schreurs, 30 okt 2015 16:40

Herstelplan McDonald’s sorteert snel effect

0 0 Leestijd ongeveer

Eén frietje maakt nog geen Happymeal. Wellicht geeft de bijeenkomst in november al voldoende vertrouwen in de vooruitzichten op lange termijn, maar een teleurstellend dividend is ook goed mogelijk. Het houdadvies blijft vooralsnog staan.

Fastfoodketen McDonald's leverde met zijn derdekwartaalcijfers een eerste bewijs dat de gewijzigde strategie effectief is. Sinds dit voorjaar wordt onder leiding van de nieuwe topman Steve Easterbrook gewerkt aan een comeback. Het bedrijf zag twee jaar op rij de vergelijkbare omzet in zijn Amerikaanse filialen krimpen. Consumenten hadden geen trek meer in de ongezonde voeding en matige service van de restaurants. In de voorbije maanden is vooral gewerkt aan het eenvoudiger maken van het menu en aan opleiding van het personeel. Wachttijden en service zijn verbeterd, en dat lijkt genoeg te zijn geweest om de keten weer op het groeipad te brengen.

Omzetgroei

In het derde kwartaal bedroeg de wereldwijde vergelijkbare omzetgroei 4%, maar dat cijfer is vertekend door een matige vergelijkingsbasis. Het belangrijkste resultaat is een vergelijkbare omzetgroei van 0,9% voor de Amerikaanse tak. Ook is het concern in China hersteld van de reputatieschade door problemen bij toeleveranciers. McDonald's rapporteerde 'erg sterke' groei in het land. Net als andere Amerikaanse multinationals heeft het concern wel veel last van de dure dollar. De totale groepsomzet bedroeg $6,6 mrd, 5% minder dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor valuta-effecten is dat echter een groei van 7%. Het operationeel resultaat daalde 2% naar €2,0 mrd, maar steeg exclusief valuta's met 10%. Door een eenmalige correctie voor belastingplichten groeide de nettowinst per aandeel met 28% naar $1,40. Volgens topman Easterbrook is de omzet nu vooral weggesnoept bij andere fastfoodketens. Voor de toekomst richt hij zich echter ook op het binnenhalen van een nieuwe groep klanten, door aansprekende nieuwe opties te bieden. In oktober is de keten begonnen het ontbijtmenu de hele dag door beschikbaar te maken, een naar verluidt erg succesvolle keuze. Daarnaast wordt volop geëxperimenteerd met het verkoopkanaal, bijvoorbeeld door klanten zelf burgers te laten bouwen. Wel heeft het bedrijf zeker nog meer groei nodig om de hogere kosten voor onder andere personeel te kunnen verantwoorden. Daarbij bleef de groei in het voorlaatste kwartaal nog ver achter bij die van de concurrentie. Op 10 november houdt McDonald's een bijeenkomst voor investeerders, die vooral zal gaan over de financiële situatie van het concern. We rekenen op nieuws over het tempo waarin restaurants zullen worden overgedragen aan franchisenemers, en over eventuele kostenbesparingen en plannen met de vastgoedportefeuille. Een uitgesteld besluit over de hoogte van het kwartaaldividend wordt eveneens in november verwacht.

Fastfoodketen McDonald’s leverde met zijn derdekwartaalcijfers een eerste bewijs dat de gewijzigde strategie effectief is. Sinds dit voorjaar wordt onder leiding van de nieuwe topman Steve Easterbrook gewerkt aan een comeback. Het bedrijf zag twee jaar op rij de vergelijkbare omzet in zijn Amerikaanse filialen krimpen. Consumenten hadden geen trek meer in de ongezonde voeding en matige service van de restaurants. In de voorbije maanden is vooral gewerkt aan het eenvoudiger maken van het menu en aan opleiding van het personeel. Wachttijden en service zijn verbeterd, en dat lijkt genoeg te zijn geweest om de keten weer op het groeipad te brengen.

Omzetgroei

In het derde kwartaal bedroeg de wereldwijde vergelijkbare omzetgroei 4%, maar dat cijfer is vertekend door een matige vergelijkingsbasis. Het belangrijkste resultaat is een vergelijkbare omzetgroei van 0,9% voor de Amerikaanse tak. Ook is het concern in China hersteld van de reputatieschade door problemen bij toeleveranciers. McDonald’s rapporteerde ‘erg sterke’ groei in het land. Net als andere Amerikaanse multinationals heeft het concern wel veel last van de dure dollar. De totale groepsomzet bedroeg $6,6 mrd, 5% minder dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor valuta-effecten is dat echter een groei van 7%. Het operationeel resultaat daalde 2% naar €2,0 mrd, maar steeg exclusief valuta’s met 10%. Door een eenmalige correctie voor belastingplichten groeide de nettowinst per aandeel met 28% naar $1,40.

Volgens topman Easterbrook is de omzet nu vooral weggesnoept bij andere fastfoodketens. Voor de toekomst richt hij zich echter ook op het binnenhalen van een nieuwe groep klanten, door aansprekende nieuwe opties te bieden. In oktober is de keten begonnen het ontbijtmenu de hele dag door beschikbaar te maken, een naar verluidt erg succesvolle keuze. Daarnaast wordt volop geëxperimenteerd met het verkoopkanaal, bijvoorbeeld door klanten zelf burgers te laten bouwen. Wel heeft het bedrijf zeker nog meer groei nodig om de hogere kosten voor onder andere personeel te kunnen verantwoorden. Daarbij bleef de groei in het voorlaatste kwartaal nog ver achter bij die van de concurrentie.

Op 10 november houdt McDonald’s een bijeenkomst voor investeerders, die vooral zal gaan over de financiële situatie van het concern. We rekenen op nieuws over het tempo waarin restaurants zullen worden overgedragen aan franchisenemers, en over eventuele kostenbesparingen en plannen met de vastgoedportefeuille. Een uitgesteld besluit over de hoogte van het kwartaaldividend wordt eveneens in november verwacht.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ