Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Opinie Michiel Pekelharing, 5 jul 2013 15:50

Hoe ga ik om met een beursgang?

0 0 Leestijd ongeveer

De Nederlandse markt voor beursintroducties vertoonde vorig jaar weer enige tekenen van leven met de komst van DE Master Blenders en Ziggo.Het vooruitzicht van wellicht meer beursgangen in 2014 is voor ons aanleiding om te kijken hoe nieuwkomers beoordeeld moeten worden.

Het mag Nederlandse beleggers nauwelijks aangerekend worden dat ze vaak niet warm lopen voor beursintroducties. Veel mensen zijn World Online (2000) nog niet vergeten. Sindsdien leverden de beursintroducties van bedrijven zoals SNS Reaal, Delta Lloyd, DE Master Blenders en Ziggo een verdeeld beeld op.

Dat geldt ook voor het buitenland, waar bijvoorbeeld de beursgang van Facebook sterk tegenviel en de komst van LinkedIn juist een groot succes werd. Maar de markt voor beursintroducties in omliggende landen trekt aan en mogelijk komen volgend jaar bedrijven als ABN Amro, TenneT of Fokker Technologies naar de beurs. Wat te doen?

STAP 1
Zoek naar de aanleiding
Uit de reden waarom een onderneming de stap naar de beurs zet, kan een belegger soms meteen al opmaken of de nieuwkomer in potentie een interessante investering is. Het komt geregeld voor dat bedrijven bij een beursgang nieuwe aandelen uitgeven om de groeiplannen te financieren. In dat geval moeten beleggers er rekening mee houden dat het risicoprofiel van de onderneming relatief hoog zal liggen. De opbrengsten worden dan gebruikt voor bijvoorbeeld het openen van een groot aantal nieuwe vestigingen of voor een overname, waarbij het nog maar afwachten is of de uitbreiding net zo soepel gaat als gehoopt of de aankoop geen integratieproblemen met zich meebrengt. Een andere reden kan zijn dat een of meerdere grootaandeelhouders hun belang in de onderneming willen afbouwen, bijvoorbeeld als een investeringsmaatschappij kapitaal wil vrijmaken voor andere beleggingen of als de oprichter een deel van de winst op zijn aandelenkapitaal wil verzilveren. Het risicoprofiel zal in dit geval wat lager liggen dan wanneer de beursintroductie uit groeioverwegingen plaatsvindt. Ten slotte is het ook regelmatig voorgekomen dat een beursgang in de eerste plaats werd ingegeven door een zeer goed beursklimaat in combinatie met een enorme hype in een bepaald marktsegment. Het beste voorbeeld hiervan zijn de internetondernemingen tijdens het hoogtepunt van de technologiehype in 1999 en 2000. Hoewel de aanvankelijke koerswinst van dit soort introducties het hoogst is, zijn de rendementen op langere termijn bijna altijd bedroevend.

STAP 2
Maak een analyse van het bedrijf
Net als bij een beursgenoteerd aandeel moet er een zorgvuldige analyse worden gemaakt van een onderneming. Dat kan alleen een fundamentele analyse zijn, aangezien het maken van een technische analyse bij gebrek aan historische koersgegevens onmogelijk is. Een jaarverslag is wel beschikbaar, zodat er een goed beeld kan worden opgebouwd van de omzet- en winstontwikkeling en de cashflow. Aan de hand van vergelijkingen met beursgenoteerde branchegenoten kan gekeken worden welke waardering gebruikelijk is binnen de sector en wat de belangrijkste kansen en bedreigingen zijn. In het ideale scenario kan dan een grof koersdoel worden bepaald. Als dat beduidend hoger ligt dan de introductieprijs, kan een belegger op de beursgang intekenen. Wanneer het verschil minder groot is, is het beter om even af te wachten hoe de ontwikkelingen tijdens de beursgang en de eerste handelsdagen zich ontvouwen.

STAP 3
Volg de beursgang nauwlettend
De koersbewegingen op de eerste handelsdag kunnen veel vertellen over de eerste maanden of zelfs jaren van een nieuwkomer. Het is een slecht teken als het aandeel lager sluit dan de introductieprijs. Banken die de beursgang begeleiden, doen er namelijk alles aan om de introductie tot een succes te maken en als de koers zelfs ondanks die steun daalt, is dat een duidelijk signaal dat een aandeel niet in de smaak valt op de beurs. Ruim driekwart van de Europese en Amerikaanse beursgangers die op de eerste handelsdag onderuitgingen, stond een jaar later nog steeds op verlies. Ook een te grote koerssprong is geen garantie voor succes. Vaak is dat een teken van een hype die de waardering te ver opstuwt. Van de aandelen die met een winst van meer dan 30% uit de startblokken schoten, stond meer dan 60% een jaar later onder de slotkoers van de eerste beursdag. Een koerswinst van 10 tot 30% is historisch het beste signaal voor een positief koersverloop.

STAP 4
Verlies het aandeel niet uit het oog
Zelfs als de beursgang goed is verlopen en de handel na enkele dagen of weken ogenschijnlijk hetzelfde verloopt als die van andere aandelen, verdienen nieuwkomers nog altijd een beetje extra aandacht. In de VS hebben zakenbanken en toezichthouder SEC een herenakkoord waarin is vastgelegd dat pas 25 (kalender)dagen na de beursintroductie winstverwachtingen en analistenrapporten naar buiten worden gebracht. Minstens zo belangrijk is de zogenoemde lock-upperiode. Het is gebruikelijk dat werknemers en andere belangrijke aandeelhouders beloven dat ze hun belang niet direct na de introductie afbouwen. Ze mogen pas in het aandeel handelen als de lock-upperiode, die meestal 180 dagen duurt, is afgelopen. Vanaf dat moment kan er in potentie dus een groot aantal extra aandelen op de markt worden gebracht.

Hoed u voor hypes
Het succes van beursintroducties wordt tijdens de eerste handelsdagen vaak bepaald door de populariteit van een sector of de hype rond een bedrijf. Omdat de handel op de eerste beursdag vaak zeer volatiel is, is het verstandig om alleen op een introductie in te tekenen als de waardering aantrekkelijk is. Anders kan beter de eerste handelsdag worden afgewacht, waarbij een koersdaling of juist een buitensporige stijging als waarschuwingssignaal fungeert.

grafiek-educatie-5-juli-2013

Primeur

De aandelenuitgifte door de VOC begin zeventiende eeuw wordt gezien als de eerste ‘moderne’ beursgang.

IPO

Een beursgang wordt in het Engels een IPO genoemd: een Initial Public Offering.

Grootste

De beursintroductie van Agricultural Bank of China in 2010 is de grootste ooit, er werd €16,9 mrd opgehaald. Op de tweede plaats staat de Industrial& Commercial Bank of China (€16,8 mrd in 2006).

Lucratiefste

VA Linux Systems schoot op 9 december 1999 met 698% omhoog vanaf een uitgifteprijs van $30 op de eerste handelsdag. Dat maakt deze introductie tot de lucratiefste beursgang ooit.

 

Grijze markt

In de aanloop naar een beursgang wordt door de begeleidende banken vaak een bandbreedte voor de uitgifteprijs vastgesteld. Om in beeld te krijgen of de bandbreedte goed gekozen is, kunnen beleggers de prijzen in de grijze markt in de gaten houden. Dat zijn de prijzen die banken elkaar onderling in rekening brengen voor (nog) niet genoteerde effecten en deze koersen worden vaak genoemd door financiële persbureaus als Bloomberg en Reuters.

Nederlands kwartet

De afgelopen jaren waagden SNS Reaal (2006), Delta Lloyd (2009), Ziggo (2012) en DE Master Blenders (2012) de stap naar het Damrak. DE kwam voor €8 naar de beurs, steeg op de eerste handelsdag naar €9,80 en staat op het punt om voor €12,50 te worden ingelijfd door het Duitse JAB. SNS Reaal ging ten onder aan problemen bij de vastgoeddivisie, Delta Lloyd noteert 4% onder de introductieprijs en Ziggo is met een rendement van 69% het grootste succes.

De markt warmt op

De markt voor beursintroducties in de Verenigde Staten is de afgelopen maanden in snel tempo opgebloeid. Tussen eind maart en half juni is het aantal beursgangers met 45% toegenomen tot 48 en de gemiddelde opbrengsten lagen 38% hoger dan in het eerste kwartaal van het jaar. Meer dan de helft van het aantal introducties vindt plaats omdat een investeringsmaatschappij het belang in een onderneming wil afstoten.

Rendementen

Tussen 1996 en 2011 steeg de koers van een nieuw aandeel met gemiddeld 15,1% in het eerste jaar als beursgenoteerd bedrijf. Voor de goede orde: dat mooie percentage is vooral te danken aan een klein groepje uitschieters, want er waren bijna twee keer zoveel beursintroducties die het eerste jaar met verlies moesten afsluiten dan er aandelen waren waarvan de koers het eerste jaar is gestegen.

Succesfonds

De First Trust US IPO 100 Index ETF (FPX) belegt selectief in nieuwkomers en volgt de koers van de 100 grootste introducties waarvan de koers op de eerste handelsdag niet te scherp is gestegen of gedaald (wat over- en onderwaardering uitsluit). Elk kwartaal worden bedrijven vervangen die uit de top-100 zijn gevallen of langer dan duizend handelsdagen genoteerd staan. Gemiddeld rendement de laatste vijf jaar: 9,8%, ruim anderhalf keer de 6,1% van de S&P500.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ