Zelfs Thermo Fisher lijdt onder Trump
Thermo Fisher Scientific, doorgaans een van de stabielste aandelen uit de sector Life Sciences Tools en Services, is dit jaar dankzij het beleid van de regering Trump bruut afgewaardeerd.
Disney is een aan de Amerikaanse beurs genoteerd mediabedrijf met een jaaromzet van ruim $55 mrd, dat ook actief is in de amusementswereld. Die twee activiteiten lopen in elkaar over. Het bedrijf heeft grote kabelnetwerken, met daarbij de sportzender ESPN en Disneykanalen. Voorts heeft het bedrijf tv-zenders en productiemaatschappijen. Bij beide zijn kijkcijfers van het grootste belang, temeer daar die de hoogte van de advertentie-inkomsten beïnvloeden. Zij vormen circa 45% van de omzet, maar genereren de hoogste marges.
Disney heeft tevens filmproductiebedrijven in bezit (15%). De helden uit de Disney-films bieden weer inkomsten aan de laatste twee activiteiten: merchandising (circa 10%), eveneens met hoge marges, en de amusementsparken en vakantieverblijven (30%). De gemiddelde operationele marge komt uit op bijna 30%.
Disney heeft inmiddels ook een kleine activiteit die is gericht op digitaal amusement. De meeste activiteiten worden aangeboden in de ontwikkelde landen, voor 80% in Noord-Amerika en voor ruim 10% in Europa.
Thermo Fisher Scientific, doorgaans een van de stabielste aandelen uit de sector Life Sciences Tools en Services, is dit jaar dankzij het beleid van de regering Trump bruut afgewaardeerd.
In tegenstelling tot de vorige jaren is de Belgische wereldspeler in live (sport)verslaggeving het jaar minder sterk begonnen. Vooral door uitstel van klantenleveringen. Dat zet het aandeel (tijdelijk) onder druk.
Het winstgroeipotentieel van Colruyt Group lijkt opgeborgen te zitten in een boodschappenbak van de warenhuisketen. Structurele winstgroei is bijna onmogelijk op een competitieve Belgische retailmarkt.