Ommekeer Nestlé laat op zich wachten
Nestlé wil met prijsverhogingen en desinvesteringen prestaties verbeteren.
Het Zwitserse Nestlé, genoteerd in Zürich, is ’s werelds grootste voeding- en drankproducent, met een jaaromzet van CHF92 mrd. Het bedrijf heeft een divers productenpakket. De divisie dranken (zoals koffie en ijsthee) is met een omzetaandeel van ruim 20% het grootst, gevolgd door zuivel en ijs met 17%. Daarna komen baby- en medische voeding (18%), kant-en-klaarmaaltijden en ingrediënten (15%), diervoeding (13%), zoetwaren (10%) en water (circa 8%).
Bij ijs is het Nederlands-Britse Unilever de grote concurrent, bij zuivel en voeding is dat het Franse Danone. Bij de maaltijden kent Nestlé dezelfde problemen als Coca-Cola en McDonald’s: een deel van de Amerikanen wil gezonder eten. Het omzetaandeel van Noord- en Zuid-Amerika bedraagt 30%, dat van Europa ongeveer 15%. De operationele marge bedraagt 15%.
Nestlé wil met prijsverhogingen en desinvesteringen prestaties verbeteren.
Geld stroomt massaal naar derivaten, eendagsopties domineren de markt en de rente-onzekerheid stijgt. CME Group profiteert volop en boekt een recordomzet.
De grootste zorgverzekeraar van de VS moest een tsunami aan slecht nieuws melden de voorbije tijd. Maar de marktreactie is overdreven en biedt dus een kans.