Rio Tinto kampt met forse tegenwind
Veel grondstoffenaandelen doen het prima, maar niet Rio Tinto. Het aandeel staat sinds het begin van het jaar 10% lager. Zoals vaker levert dat wel een goed instapmoment op.
=L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
Veel grondstoffenaandelen doen het prima, maar niet Rio Tinto. Het aandeel staat sinds het begin van het jaar 10% lager. Zoals vaker levert dat wel een goed instapmoment op.
Ondanks de verder verzwakkende dollar staat er toch een kleine plus op het bord voor de Dividendportefeuille. Grootste stijger was afgelopen week Broadcom, dat donderdag nabeurs met cijfers kwam.
Vier veelbelovende cybersecurity-aandelen en twee topdividendaandelen staan centraal in het adviezenoverzicht van deze week. Verder is er aandacht voor onder meer Apple, Albemarle, L’Oréal, SBM Offshore en een optieconstructie op Hims & Hers.