Disney | De winnaar is (en blijft) de aandeelhouder
De activistische aandeelhouder Nelson Peltz heeft de boel bij Walt Disney flink opgeschud. Dat valt duidelijk in goede aarde bij beleggers, die het aandeel weer omarmen.
Disney is een aan de Amerikaanse beurs genoteerd mediabedrijf met een jaaromzet van ruim $55 mrd, dat ook actief is in de amusementswereld. Die twee activiteiten lopen in elkaar over. Het bedrijf heeft grote kabelnetwerken, met daarbij de sportzender ESPN en Disneykanalen. Voorts heeft het bedrijf tv-zenders en productiemaatschappijen. Bij beide zijn kijkcijfers van het grootste belang, temeer daar die de hoogte van de advertentie-inkomsten beïnvloeden. Zij vormen circa 45% van de omzet, maar genereren de hoogste marges.
Disney heeft tevens filmproductiebedrijven in bezit (15%). De helden uit de Disney-films bieden weer inkomsten aan de laatste twee activiteiten: merchandising (circa 10%), eveneens met hoge marges, en de amusementsparken en vakantieverblijven (30%). De gemiddelde operationele marge komt uit op bijna 30%.
Disney heeft inmiddels ook een kleine activiteit die is gericht op digitaal amusement. De meeste activiteiten worden aangeboden in de ontwikkelde landen, voor 80% in Noord-Amerika en voor ruim 10% in Europa.
De activistische aandeelhouder Nelson Peltz heeft de boel bij Walt Disney flink opgeschud. Dat valt duidelijk in goede aarde bij beleggers, die het aandeel weer omarmen.
Mijn optietip van deze week is een callconstructie op het aandeel van The Walt Disney Company. Verder updates over ASMI, ASML, Bayer en Philips.
Vorige week werd bekend dat de activistische aandeelhouder Nelson Peltz (die vorig jaar al een belang in Unilever heeft opgebouwd) voor $900 mln aandelen Disney heeft gekocht.