Disney | Kunstmatige intelligentie als kans en als uitdaging
Voordat kunstmatige intelligentie een bedreiging wordt, biedt het de mogelijkheid een hogere marge te realiseren. En het aandeel van Disney is in 10 jaar tijd niet zo goedkoop geweest.
Disney is een aan de Amerikaanse beurs genoteerd mediabedrijf met een jaaromzet van ruim $55 mrd, dat ook actief is in de amusementswereld. Die twee activiteiten lopen in elkaar over. Het bedrijf heeft grote kabelnetwerken, met daarbij de sportzender ESPN en Disneykanalen. Voorts heeft het bedrijf tv-zenders en productiemaatschappijen. Bij beide zijn kijkcijfers van het grootste belang, temeer daar die de hoogte van de advertentie-inkomsten beïnvloeden. Zij vormen circa 45% van de omzet, maar genereren de hoogste marges.
Disney heeft tevens filmproductiebedrijven in bezit (15%). De helden uit de Disney-films bieden weer inkomsten aan de laatste twee activiteiten: merchandising (circa 10%), eveneens met hoge marges, en de amusementsparken en vakantieverblijven (30%). De gemiddelde operationele marge komt uit op bijna 30%.
Disney heeft inmiddels ook een kleine activiteit die is gericht op digitaal amusement. De meeste activiteiten worden aangeboden in de ontwikkelde landen, voor 80% in Noord-Amerika en voor ruim 10% in Europa.
Voordat kunstmatige intelligentie een bedreiging wordt, biedt het de mogelijkheid een hogere marge te realiseren. En het aandeel van Disney is in 10 jaar tijd niet zo goedkoop geweest.
Disney verhoogde de prijzen van Disney+ flink en daardoor daalde het aantal abonnees licht. Het aandeel van het grootste entertainmentbedrijf op de wereld is goedkoper dan het lijkt.
De activistische aandeelhouder Nelson Peltz heeft de boel bij Walt Disney flink opgeschud. Dat valt duidelijk in goede aarde bij beleggers, die het aandeel weer omarmen.