Allianz | Nieuw inkoopprogramma versus recessievrees
Allianz bleef in het eerste kwartaal onder de verwachtingen, maar kondigde wel aandeleninkopen aan. Een dreigende recessie zet een rem op het koerspotentieel.
Allianz Groep, gevestigd in München (Duitsland), is een toonaangevende financiële dienstverlener, die verzekerings- en vermogensbeheerdiensten aanbiedt. Het verzekeringsbedrijf bestaat uit drie kernsegmenten: schadeverzekering, goed voor ongeveer de helft van de operationele winst, levensverzekering en vermogensbeheer (beide ongeveer even groot).
Allianz behoort tot de vijf grootste vermogensbeheerders ter wereld. De onderneming biedt beleggingsdiensten aan particuliere beleggers en pensioenfondsen onder de merknamen PIMCO en Allianz Global Investors. Allianz heeft ongeveer €1800 mrd aan beheerd vermogen. Beide merken vallen onder het onderdeel Allianz Asset Management (AAM).
Op de verzekeringsmarkt is Allianz actief met lokale aanbieders, terwijl andere onderdelen zoals kredietverzekeringen, autoverzekeringen en herverzekeren wereldwijd worden aangestuurd. Allianz heeft meer dan 140.000 werknemers wereldwijd, 86 miljoen klanten en is actief in meer dan zeventig landen. In het thuisland Duitsland is Allianz marktleider op het gebied van verzekeringen. De totale opbrengsten van de verzekeraar bedroegen in 2016 €122,4 miljard. Eind 2016 bedroeg de solvabiliteit 218% en had Allianz een marktkapitalisatie van €71,7 miljard.
Allianz bleef in het eerste kwartaal onder de verwachtingen, maar kondigde wel aandeleninkopen aan. Een dreigende recessie zet een rem op het koerspotentieel.
Het bedrijfsresultaat van Allianz is in het vierde kwartaal sneller gestegen dan verwacht. Voor beleggers telt de conservatieve prognose en het uitblijven van een dividendverrassing zwaarder.
Een mooie stijging van het bedrijfsresultaat dankzij onder meer goede prestaties van de schadetak is voor Allianz aanleiding om de prognose voor 2022 iets te verhogen.