Bedreigt AI het voortbestaan van Adobe?
Melius Research stelt dat de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie een bereiding vormen voor het verdienmodel van softwarebedrijven zoals Adobe. Melius wijst daarvoor op oplossingen van Google en OpenAI voor het genereren van afbeeldingen en het bewerken van video’s met behulp van AI.
Om niet achterop te raken voegt Adobe AI-functies toe aan zijn software en voert het prijsverhogingen alsmede nieuwe abonnementen door. Maar volgens Melius is het voor Adobe moeilijk om deze oplossingen te gelde te maken en kan deze strategie er uiteindelijk toe leiden dat klanten nog sneller overstappen naar de concurrentie. Klanten willen niet meer betalen voor AI als er goedkopere alternatieven voorhanden zijn die zich volledig toeleggen op AI.
Marketingbudgetten onder druk
Melius wijst er daarbij op dat als gevolg van AI de marketingbudgetten van bedrijven onder druk staan. Uit het jaarlijkse CMO Spend Survey van Gartner blijkt dat de advertentiebudgetten van marketingdirecteuren en -managers nu 7,7% van de bedrijfsomzet zijn, wat gelijk is aan vorig jaar. Als gevolg daarvan zoeken zij naar efficiëntie, zoals door het verminderen van het personeelsbestand en in plaats daarvan te investeren het gebruik van generatieve AI en machine learning.
Melius voorziet dat de vooruitzichten voor de jaarlijks terugkerende inkomsten van Adobe zullen verslechteren en heeft het advies verlaagd van ‘houden’ naar ‘verkopen’, waarbij het koersdoel is bijgesteld van $400 naar $310.