Updates

Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

WDP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

WDP

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

AB Inbev

Advies
houden
Aandelen Nederland

SBM Offshore

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Nederland

AMG

Advies
houden
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden

Bedreigt AI het voortbestaan van Adobe?

0 0 Leestijd ongeveer

Adobe kan een van de grootste slachtoffers worden van de opkomst van AI, denkt onderzoeksbureau Melius. 

Melius Research stelt dat de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie een bereiding vormen voor het verdienmodel van softwarebedrijven zoals Adobe. Melius wijst daarvoor op oplossingen van Google en OpenAI voor het genereren van afbeeldingen en het bewerken van video’s met behulp van AI.


Om niet achterop te raken voegt Adobe AI-functies toe aan zijn software en voert het prijsverhogingen alsmede nieuwe abonnementen door. Maar volgens Melius is het voor Adobe moeilijk om deze oplossingen te gelde te maken en kan deze strategie er uiteindelijk toe leiden dat klanten nog sneller overstappen naar de concurrentie. Klanten willen niet meer betalen voor AI als er goedkopere alternatieven voorhanden zijn die zich volledig toeleggen op AI.

Marketingbudgetten onder druk

Melius wijst er daarbij op dat als gevolg van AI de marketingbudgetten van bedrijven onder druk staan. Uit het jaarlijkse CMO Spend Survey van Gartner blijkt dat de advertentiebudgetten van marketingdirecteuren en -managers nu 7,7% van de bedrijfsomzet zijn, wat gelijk is aan vorig jaar. Als gevolg daarvan zoeken zij naar efficiëntie, zoals door het verminderen van het personeelsbestand en in plaats daarvan te investeren het gebruik van generatieve AI en machine learning.

Lees ook Adobe naar nieuw dieptepunt ondanks recordcijfers

Melius voorziet dat de vooruitzichten voor de jaarlijks terugkerende inkomsten van Adobe zullen verslechteren en heeft het advies verlaagd van ‘houden’ naar ‘verkopen’, waarbij het koersdoel is bijgesteld van $400 naar $310.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.