Uber is een cashmachine geworden
Allereerst kondigde Uber een aandeleninkoopprogramma aan van maar liefst $20 mrd. Dat komt neer op zo’n 12% van de beurswaarde. Zulke omvangrijke inkoopacties zie je alleen bij bedrijven die vinden dat hun eigen aandeel ondergewaardeerd is én structureel hoge kasstromen verwachten. Uber genereert momenteel meer geld dan het intern kan herinvesteren, en dan zijn buybacks voor bestaande aandeelhouders vaak zeer aantrekkelijk.
De groei zit bovendien precies op de juiste plekken. Het aantal premium-ritten steeg met 35% en het aantal Uber One-abonnementen zelfs met 60%. Dit zijn segmenten met hogere marges en sterkere klantloyaliteit. De winst per gebruiker neemt toe, precies het soort groei dat beleggers waarderen.
Advies aandeel Uber op ‘kopen’
Op het gebied van vrije kasstroom zet Uber nieuwe records neer. In het tweede kwartaal kwam de vrijekasstroom uit op $2,5 mrd. Omgerekend op jaarbasis zit het bedrijf daarmee al op een ritme van $10 mrd. Dat is zo’n 5,5% van de beurswaarde: een vrijekasstroomrendement van 5,5% wil zeggen dat Uber in verhouding tot zijn kasstromen nog steeds aantrekkelijk geprijsd is en koopwaardig is.
Tegelijkertijd investeert het bedrijf volop in autonome voertuigen. Die zijn op dit moment nog verlieslatend, maar dankzij de samenwerking met Waymo van Google gaat de schaalvergroting sneller dan verwacht. De gemiddelde Waymo-wagen voltooit inmiddels meer ritten per dag dan 99% van de menselijke Uber-chauffeurs. Dat zegt iets over het toekomstpotentieel.
De auteur heeft een longpositie in Uber (Investeerderspagina).