Eli Lilly wint voorlopig op de afslankmarkt, maar voor hoe lang?
Eli Lilly heeft in het tweede kwartaal het marktaandeel voor GLP-1-producten kunnen uitbreiden naar 57%. Door de hogere effectiviteit van de medicijnen Mounjaro (voor diabetes) en Zepbound (voor obesitas) groeit Eli Lilly veel sneller en heeft het concurrent Novo Nordisk ruimschoots ingehaald.
Waar Novo Nordisk met een winstwaarschuwing kwam, verhoogde Eli Lilly de verwachtingen voor 2025. De verwachte omzetgroei kwam uit op ruim 35% en de winstgroei zelfs op ruim 75%. De markt voor GLP-1-producten groeide in het tweede kwartaal 13% ten opzichte van een kwartaal eerder en Eli Lilly levert de beste producten.
Om die voorsprong te behouden wordt onder andere het medicijn in pil-vorm ontwikkeld. Eerder op de dag werden de laatste testresultaten bekendgemaakt. Testpersonen verloren na 72 weken 12,4% lichaamsgewicht, waar analisten rekening hadden gehouden met 15% gewichtsverlies. De experimentele pil van Novo Nordisk heeft vooralsnog een betere werking.
Koers Eli Lilly en Novo Nordisk
De afgelopen maanden was de koers van Eli Lilly veel beter blijven liggen dan die van Novo Nordisk, maar nu zijn de rollen juist omgekeerd.
Met de tegenvallende testresultaten voor de pil heeft Eli Lilly (Investeerderspagina) een slag verloren, maar dat wil absoluut niet zeggen dat de strijd al verloren is. Sterker nog: als de markt voor afslankmedicijnen zo hard blijft groeien kunnen beide partijen winnen.