Koers Uber nog niet helemaal op autopiloot
Uber Technologies wil de komende jaren uitbreiden in de markt van zelfrijdende voertuigen. Het Amerikaanse platform voor taxiritten en bezorging heeft onder meer een samenwerking met Waymo voor het aanbieden van autonome taxiritten in de Amerikaanse steden Austin en Atlanta. Verder voert Uber overnamegesprekken met Pony.ai, dat vergunningen heeft om robottaxi’s en zelfrijdende vrachtwagens te exploiteren in de Verenigde Staten en China.
Uit een onderzoek van de American Automobile Association bleek eerder dit jaar dat 13% van de Amerikaanse autobezitters in autonome voertuigen durft te rijden. In 2024 was dat nog 9%. Ondanks deze lichte stijging geeft zes op de tien Amerikaanse bestuurders aan bang te zijn om in een autonoom voertuig te stappen.
Robottaxi’s in de smiezen
Verder is 74% van de bestuurders op de hoogte van robottaxi’s, maar geeft 53% aan dat zij er niet in zouden willen rijden. Ook zijn er onduidelijkheden over de verantwoordelijkheid van autonome voertuigen in het verkeer. Uber heeft zelf de verwachting uitgesproken dat zijn taxinetwerk nog jarenlang gebruik zal maken van menselijke chauffeurs.
Lees ook Uber blijft op de juiste koers
Canaccord verwacht dat de groei bij Uber voorlopig aanhoudt. Als Uber in staat blijkt een sterk taxinetwerk te bouwen waarin mensen en robots nauw samenwerken, vergaart het bedrijf een tactische positie in de markt voor autonome voertuigen. Canaccord ziet echter ook een alternatief scenario, waarin deze markt wordt gedomineerd door een paar kolossen en Uber het onderspit delft.
Canaccord heeft het advies voor Uber verlaagd van ‘kopen’ naar houden’ en het koersdoel bijgesteld van $90 naar $84. Voor sectorgenoot Lyft is het advies van Canaccord eveneens verlaagd naar ‘houden’ en het koersdoel van $22 naar $14.