Gaat Netflix een moeilijk kwartaal tegemoet?
De komende maanden staan televisienetwerken en streamingdiensten voor de taak om merken over te halen miljarden dollars aan reclame bij hen uit te geven. Zo ook Netflix. Een van de onzekere factoren is de uitwerking van de importheffingen op de Amerikaanse economie. Bij een economische neergang is de kans groot dat bedrijven hun advertentiebudgetten terugschroeven.
Onderzoeksbureau eMarketer denkt dat de advertentie-uitgaven voor traditionele televisie met $4 mrd kunnen dalen. Het onderzoeksbureau denkt dat advertentieverkopers concessies moeten doen in hun prijzen en annuleringsvoorwaarden om contracten te winnen. Voor digitale advertentie-uitgaven verwacht eMarketer dat die in het slechtste scenario gelijk blijven op $13 mrd. Digitale spelers zullen waarschijnlijk de nadruk leggen op het gebruik van AI om merken te helpen efficiënter te adverteren.
Netflix voorziet geen verzwakking
Netflix ziet naar eigen zeggen nog geen tekenen van verzwakking in recente gesprekken met adverteerders. De streamingdienst lanceerde in november 2022 een abonnementsvorm waarin advertenties worden getoond en heeft daarvoor inmiddels 94 miljoen gebruikers.
Lees ook Netflix veerkrachtig door de storm
J.P. Morgan denkt dat Netflix op lange termijn zijn marktleiderschap in streamingdiensten vast zal houden en uit kan groeien tot de wereldwijde standaard voor televisiekijken. Op korte termijn vindt de analist dat door de aanzienlijke stijging van de aandelenkoers de risico-rendementsverhouding niet in balans is.
Daarbij zijn de zomermaanden historisch gezien de moeilijkste periode voor Netflix vanwege de seizoensgebondenheid. Daarbij kan de mogelijke heffing in de VS van 100% op films die in het buitenland zijn geproduceerd de resultaten drukken. J.P. Morgan heeft het advies voor Netflix verlaagd van ‘kopen’ naar ‘houden’, terwijl het koersdoel is verhoogd van $1150 naar $1220.