Bedrijfsmodel PostNL is stuk
Vooruitlopend op de definitieve jaarcijfers op 24 februari heeft PostNL zijn winstverwachting fors neerwaarts bijgesteld. Voor bijzondere posten blijft het bedrijfsresultaat steken op €53 mln, tegen €92 mln in 2023. In november werd de jaarprognose al verlaagd naar €80 mln.
De tegenvaller zit vooral in de postdivisie, waar het bedrijfsresultaat uitkomt op €19 mln. Analisten raamden de winst in deze divisie op €37 mln. Het resultaat in het vierde kwartaal was onvoldoende om de zwakke prestaties in de voorgaande kwartalen te compenseren. De postvolumes daalden in de laatste drie maanden van het jaar met 10,6%, mede door minder kerstpost. Daarnaast was er sprake van een ongunstige mix door een verschuiving naar niet-24uurspost.
Het bedrijfsresultaat bij de pakjesdivisie steeg vorig jaar van €47 mln naar €49 mln, waar de markt rekening hield met €51 mln. De volumes bleven zich in het vierde kwartaal positief ontwikkelen met een toename van 10,5%. Dat was echter vooral te danken aan groei bij grote Aziatische webshops (+42%), terwijl de binnenlandse volumes met 3,7% stegen. Deze veranderende mix zorgde voor margedruk, want bij grote klanten heeft PostNL minder prijskracht.
Kapot bedrijfsmodel
De tegenvallende resultaten maken duidelijk dat PostNL zijn strategie kritisch onder de loep moet nemen. Bij pakketten zal het bedrijf een antwoord moeten vinden op de toenemende klantconcentratie en zijn tanende prijskracht. De concurrentie is fors en daarom zal het niet makkelijk worden. Kostenbesparingen over 2024 gaan al richting de €40 mln, maar bieden door de stijgende loonkosten te weinig soelaas.
Nog groter zijn de uitdagingen bij postbezorging. Eerder trok het bedrijf al de conclusie dat het huidige bedrijfsmodel niet houdbaar is. Hogere postzegelprijzen en kostenbesparingen van €35 mln blijken onvoldoende om de structurele volumekrimp en stijgende kosten te compenseren. Nieuwe efficiencymaatregelen die PostNL heeft aangekondigd, zoals de brievenbussen alleen nog maar overdag legen, leggen te weinig gewicht in de schaal. Een wijziging van de bezorgingseisen is noodzakelijk, maar de Tweede Kamer wees een wetsvoorstel om de maximale bezorgtijd te verlengen van 24 naar 48 uur van de hand. Dit jaar gaat de kamer zich buigen over een aangepast wetsvoorstel. PostNL acht daarnaast overheidssubsidies cruciaal, maar dit zit er vooralsnog niet in.
Advies aandeel PostNL op ‘houden’
Een lichtpuntje is dat de vrije kasstroom zich volgens verwachting ontwikkelde en over het hele jaar uitkomt op ongeveer €12 mln. Samen met de acceptabele schuldgraad van circa 1,95 stelt dit PostNL in staat om een slotdividend uit te keren. Onze dividendtaxatie van €0,06 per aandeel kan blijven staan. Bij een dividendrendement van 6,1% en een verwachte k/w van 7 is het aandeel betrekkelijk laag gewaardeerd. Daar is natuurlijk ook alle reden voor. PostNL kampt met structurele uitdagingen waar het niet zo snel een oplossing voor heeft. Een meer toeschietelijke overheid is een voorwaarde voor koersherstel. Voor nu blijft het advies ‘houden’.
PostNL Bedrijfsresultaat | ||
In mln. € | 2023 | 2024 |
Pakketten | 47 | 49 |
Post Nederland | 50 | 19 |
Overig | -5 | -16 |
Totaal | 92 | 53 |