Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Actueel advies

Advies Koen Lauwers, 21 okt 15:55

Netflix | De koning onder de streamers heeft een prijskaartje

0 0 Leestijd ongeveer

Netflix pakte uit met een omzetcijfer en winstmarges die boven de verwachtingen lagen. Het aandeel steeg prompt met 10% naar een historisch recordniveau.

Netflix heeft prijsverhogingen doorgevoerd in Scandinavië, Italië, Spanje en Japan. Het advertentiemodel waarbij gebruikers in ruil voor een lagere abonnementsprijs ook reclameboodschappen moeten gedogen, is daarnaast een succes en wordt de komende tijd in meerdere landen uitgerold.


Ongeveer de helft van de nieuwe klanten kiest voor de goedkopere abonnementsformule met reclame. Netflix ziet de inkomsten uit advertenties volgend jaar verdubbelen tegenover 2024.

Sterke winstgroei

Op kwartaalbasis kwamen er netto 5,1 miljoen abonnees bij. Op groepsniveau klom de omzet met 15% naar $9,8 mrd. Voor het pas begonnen vierde kwartaal verwacht het bedrijf een verdere klim van de omzet naar $10,1 mrd, maar wel bij een lagere winstmarge.

Lees ook Netflix | Streamingsdienst nadert de perfectie

Dat betekent voor het volledige boekjaar 2024 een omzetstijging met 15% naar $38,9 mrd (was eerder 14 tot 15%) en een ebit-marge van 27% (was eerder 26%). Vorig boekjaar lag de ebit-marge op ‘amper’ 21%. Netflix ziet de omzet door een toename van de advertentie-inkomsten volgend jaar oplopen naar $43-$44 mrd, wat een groei op jaarbasis met 11-13% impliceert. De ebit-marge zou verder oplopen naar 28%.

Steeds meer live
Netflix onderscheidt zich van de concurrerende streamingplatforms met content die specifiek op de lokale markten is afgestemd. Daarbij gaat het zowel om series en films die in eigen beheer worden geproduceerd als aangekochte content via licenties. De voorbije jaren zet het bedrijf ook meer in op sportwedstrijden, live-evenementen en games.

Netflix had eind september 282,7 miljoen betalende streamingklanten, 14,4% meer dan een jaar eerder.Netflix verwacht in het vierde kwartaal een hogere klantenaanwas, met dank aan het tweede seizoen van het populaire Squid Game en een aantal grote sportwedstrijden in de VS.

De streaminggigant kocht in het derde kwartaal 2,6 miljoen eigen aandelen in voor een totaalbedrag van $1,7 mrd. In het kader van het lopende programma kan Netflix nog $3,1 mrd besteden aan aandeleninkopen. De netto schuld bedraagt $6,8 mrd tegenover nog $7,4 mrd na het tweede kwartaal. De strijd tegen het delen van wachtwoorden lijkt goed uit te draaien, want de gevreesde uittocht van abonnees kwam er niet.

Advies aandeel Netflix blijft ‘verkopen’

De gediversifieerde strategie van Netflix werpt vruchten af, waardoor het bedrijf zijn positie van grootste en meest winstgevende streamingdienst bevestigt. Er is bovendien nog ruimte om de winstgevendheid te verbeteren met een uitbreiding van het advertentiemodel.

Helaas moet voor al dat moois ook wel stevig worden betaald. Het aandeel drijft op momentum en is tegen meer dan 30 keer de verwachte winst van volgend jaar en 8 keer de omzet te duur. Vandaar de keuze voor een verkoopadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ