Maersk | Wederom gaan de verwachtingen omhoog
Steeds meer bedrijven kiezen voor Maersk, zo kondigde het bedrijf onlangs trots aan. Dit is echter niet verwonderlijk, gezien de huidige marktomstandigheden.
Het koersrendement van Maersk over 2024 is aanzienlijk beter dan de grafiek doet vermoeden. Dit is te verklaren door twee belangrijke factoren: ten eerste is er een superdividend uitgekeerd, en daarnaast heeft er een spin-off plaatsgevonden.
De kosten om een container van China naar Europa te verschepen zijn sinds de herfst verdrievoudigd. Er is simpelweg niet genoeg capaciteit, waardoor bedrijven overal zoeken naar beschikbare containerruimte. Dit heeft dus alles te maken met de markt en minder met Maersk zelf.
Verrassingen
De verrassingen begonnen op 7 februari, toen Maersk een winstalarm afgaf en het Deense aandeel met 15% kelderde. Het bedrijf waarschuwde dat de ebit, de winst voor rente en belastingen, in 2024 tot $5 mrd negatief zou kunnen zijn. Dit verbaasde beleggers, aangezien de containerprijzen door het dak gingen. Maersk beweerde dat zij daar niet van zouden profiteren.
Lees ook Grootste stijging Deense rederij in ruim vier jaar tijd
Op 2 mei werd de verwachte negatieve ebit bijgesteld naar maximaal $2 mrd, om vervolgens op 3 juni te stijgen naar een mogelijke positieve ebit van maximaal $3 mrd. Nu wordt deze fraaie verwachting verder opgetrokken naar maximaal $5 mrd.
Groei bij alle divisies
Ondertussen hebben de verschillende divisies van Maersk indrukwekkende prestaties geleverd in het tweede kwartaal. De divisie Logistics & Services herstelde zich met een omzetgroei van 7,3% op jaarbasis, gedreven door hogere volumes in alle productcategorieën. Deze groei werd ondersteund door kostenmaatregelen en een sterke focus op winstgevende groei, vooral in Ground Freight en Last Mile in Noord-Amerika en Air in Azië en Europa.
De divisie Oceaan profiteerde van hogere vrachttarieven als gevolg van verstoringen in de Rode Zee en behaalde een ebitmarge van 5,6%. Dit is een significante verbetering ten opzichte van het voorgaande kwartaal, ondanks een daling in de ebitda op jaarbasis als gevolg van hogere kosten en de timing van tariefverhogingen. De totale beladingsvolumes stegen met 6,7%, wat aantoont dat de vraag naar containervervoer sterk blijft, ondanks de uitdagende marktomstandigheden.
Lees ook Profiteren van toenemende congestie en nieuwe schepen
De divisie Terminals presteerde uitzonderlijk goed, met een omzetgroei van 15% op jaarbasis en een toename van de ebitda met 23%. Deze resultaten werden gedreven door hogere tarieven, volumegroei en lokale congestie, met name in Noord-Amerika en Azië. De ebitmarge steeg naar 32,4%, wat een duidelijke indicatie is van de operationele efficiëntie en kostenbeheersing binnen deze divisie.
Advies aandeel Maersk blijft ‘kopen’
Maersk verwacht nu een vrije kasstroom van minimaal $2 mrd in 2024. Met een huidige beurswaarde van $24 mrd impliceert dit een aantrekkelijke verhouding van ruim 8% tussen vrije kasstroom en aandelen. Desondanks blijft ceo Vincent Clerc voorzichtig in zijn uitspraken, zoals blijkt uit zijn opmerking dat beleggers niet moeten rekenen op hervatting van het aandeleninkoopprogramma in 2024.
Door de zeer voorzichtige toekomstbenadering van Maersk verwacht ik meer positieve verrassingen in de tweede jaarhelft en blijft het koopadvies voor Maersk gehandhaafd.