Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies Loege Schilder, 21 mrt 16:57

Borgwarner | Hofleverancier van de elektrische koplopers

0 0 Leestijd ongeveer

Onderdelenleverancier Borgwarner heeft met succes de transformatie gemaakt naar de markt voor elektrisch rijden. Dat maakt het aandeel een duurzame keuze met groeimogelijkheden.

Elektrische automakers staan geregeld in de schijnwerpers. Mede daardoor zijn aandelen als Tesla, Rivian en Lucid Motors hoog gewaardeerd. Als toeleverancier van de makers van elektrische auto’s krijgt Borgwarner veel minder aandacht en het aandeel heeft ook een veel aantrekkelijker waardering. Dat is opvallend omdat in andere sectoren juist de leveranciers van de hardware het meest in de belangstelling staan. Denk aan de aandacht voor Nvidia als leverancier van chips voor AI-toepassingen. Reden genoeg om te onderzoeken of Borgwarner ondergewaardeerd is op de beurs en zo ja, waarom dat dan zo is.

Transformatie

Borgwarner is een Amerikaanse auto-onderdelenleverancier die zich steeds meer toelegt op de transformatie naar elektrische mobiliteit. In juli 2023 splitste Borgwarner zijn brandstof-onderdelen en aftermarket-segmenten (vervangende onderdelen etc.) af om zich te concentreren op aandrijflijnactiviteiten voor elektrische voertuigen. Het bedrijf levert een breed scala aan producten, zoals e-motoren, besturingsmodules, componenten voor automatische versnellingsbakken, ontstekingstechnologie, batterijverwarmers en batterijopslag. De omzet wordt wereldwijd gegenereerd, waarbij Europa, Noord-Amerika als Azië ieder goed zijn voor circa 33% van de omzet. Ford, Volkswagen en BYD behoren tot de grootste klanten.

Borgwarner investeert volop in de ontwikkeling van componenten voor elektrische voertuigen en verwacht in 2025 circa 35% en in 2027 de helft van de omzet uit e-producten te genereren. Het bedrijf schat in dat de markt voor e-producten de komende jaren zo’n 20% per jaar zal groeien, wat gedeeltelijk ten koste zal gaan van de traditionele markt. Borgwarner onderscheidt zich door innovatie, hetgeen wordt onderstreept doordat het bedrijf diverse prijzen heeft gewonnen voor beste product. Dit zorgt voor sterke langetermijnbanden met de klanten en voor relatief hoge marges door de vernieuwingen in de producten.

ESG

De belangrijkste duurzame impact maakt Borgwarner met de bijdrage aan de transitie naar elekrisch rijden. Het concern is goed op weg richting het doel om volgend jaar 35% van de omzet uit ‘elektrisch’ te halen. In 2022 werd reeds circa 50% van het R&D-budget besteed aan e-producten.

Maar ook met de interne bedrijfsvoering boekt Borgwarner de laatste jaren aanzienlijke vooruitgang op ESG-gebied. De eerste doelstelling is 85% vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in 2030 en in 2035 willen de Amerikanen CO2-neutraal opereren. Daarnaast richt het bedrijf zich op het bevorderen van duurzaamheid in de toeleveringsketen en heeft het 50% van de langetermijnbonussen voor leidinggevenden gekoppeld aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

Bekijk ook het dossier Duurzaam Beleggen

Op sociaal vlak zet Borgwarner zich in voor meer diversiteit, gelijkheid en inclusie, met concrete doelstellingen voor het aantal vrouwen en etnische groepen binnen het personeelsbestand. Ook streeft het concern naar een hoge score op het gebied van betrokkenheid van werknemers. Onderzoeker Sustainalytics geeft Borgwarner een laag ESG-risico, waarmee het bij de beste 7% van de sector en de beste 5% van de bedrijven wereldwijd hoort. Refinitiv geeft Borgwarner een gemiddelde ESG-score.

Overnames

Het bedrijf is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Borgwarner heeft recent tien bedrijven overgenomen met een waarde van $9,5 mrd. In 2022 werden vier overnames gedaan die de positie van Borgwarner op het gebied van elektrische voertuigen wereldwijd verbeterden. In totaal werd in 2022 $1,25 mrd betaald voor deze overnames.

De belangrijkste acquisitie was die van Delphi Technologies in 2020 voor $3,3 mrd. Delphi was in 2017 ontstaan als spin-off van de after market-activiteiten van General Motors. Zoals eerder vermeld, zijn de after market-activiteiten samen met die voor brandstofmotoren apart gezet; die zijn ondergebracht in het nieuwe bedrijf Phinia. De omzet van Phinia was goed voor 20%, terwijl de nettowinst 27% van de winst van het hele concern behelsde.

Door de afsplitsing van Phinia zijn de cijfers van Borgwarner niet zo gemakkelijk te vergelijken met voorgaande jaren. Op het eerste gezicht was de winst per aandeel in 2023 vrijwel gelijk aan die van 2022. Als wordt gecorrigeerd voor eenmalige kosten was die wpa in 2023 met $3,75 aanzienlijk hoger dan de $3,17 in 2022. De omzet steeg in 2023 met 12,4%, gecorrigeerd voor de spin-off van de Phinia-activiteiten.

Voor 2024 verwacht het bedrijf een bescheiden groei van de omzet en de winst. Analisten verwachten dat de omzet in de jaren erna iets sterker toeneemt. De winst per aandeel groeit volgens hen gestaag naar $6,30 in 2028. Dat zou een winstgroei beteken van 68% in vijf jaar. Gezien die verwachte ontwikkeling van de winst is het aandeel met een koers van $33 relatief laag gewaardeerd.

De lage waardering van Borgwarner komt door een combinatie van factoren. Bij de recente cijferpresentatie werd door beleggers teleurgesteld gereageerd op de verwachtingen. Gezien de veelbelovende productportefeuille had de markt meer verwacht. Daarnaast komt een groot deel van de omzet van Borgwarner uit China. Wanneer de relatie tussen de VS en China verder verslechtert, kan dat ook negatieve gevolgen hebben voor Borgwarner. Ten slotte gaat de transitie naar elektrische auto de laatste tijd minder snel.

Stagnerende koers

Decennialang was Borgwarner een fantastische investering. Zo was het totale rendement tussen 1994 en 2014 ongeveer drie keer zo hoog als dat van de S&P500. Sinds 2015 stagneerde de koers door de vrees dat Borgwarner onvoldoende was voorbereid op de transitie naar elektrisch rijden. Het bedrijf heeft zichzelf door overnames en innovaties getransformeerd in een onderdelenleverancier voor met name elektrische voertuigen.

Als de markt voor elektrische voertuigen sterk blijft groeien, wat uiteindelijk de verwachting is, dan moet het bedrijf in staat zijn om een aanzienlijke groei door te maken. Indien Borgwarner tevens in staat blijkt om de marges op te voeren, mogen we een aanzienlijke verbetering van de toekomstige bedrijfsresultaten verwachten.

Investeerderspagina van de onderneming

Momenteel wordt het aandeel verhandeld voor minder dan 9 keer de aangepaste winst per aandeel van 2023. Borgwarner is als een van de weinige bedrijven in de groeimarkt van elektrische voertuigen winstgevend én heeft daarmee een vrij lage waardering. Al met al een koopwaardig aandeel uit de Duurzame portefeuille.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ