Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies Karel Mercx, 9 jan 13:46

Maersk | Zeevervoerder vaart wel bij Suez-onrust

0 0 Leestijd ongeveer

Door aanvallen op commerciële vrachtschepen in de Rode Zee door de Houthi’s heeft Maersk schepen een andere route laten varen. Al deze extra zeemijlen zullen in de komende maanden de winstgevendheid flink stuwen.

Maersk is een van de grootste zeevrachtvervoerders ter wereld. De Deense multinational, voluit de A.P. Moller-Maersk Group, staat bekend om zijn aanzienlijke activiteiten op het gebied van containervervoer en bijbehorende diensten. Maersk bezit een van de grootste vloten van containerschepen ter wereld en heeft een belangrijke rol in de wereldwijde handel en goederenvervoer over zee. 
90% van het wereldwijde vrachtvervoer gaat over de zee en een derde daarvan gaat door het Egyptische Suezkanaal. Deze doorgang is cruciaal omdat die de Middellandse Zee verbindt met de Rode Zee en daarmee een directe route biedt tussen Europa en Azië.

Onmogelijk

Om bij het Suezkanaal te komen moet een schip tussen Jemen en Djibouti door varen, twee landen die slechts 25 kilometer van elkaar liggen. Houthi-rebellen, gesteund door Iran, maken het echter onmogelijk voor schepen om door deze straat te varen: ze schieten raketten en granaten af op commerciële vrachtschepen. Hun argument daarvoor is dat het westen onvoorwaardelijke steun biedt aan Israël. 

Stijgende prijzen

Vorige week meldde Maersk eerst dat het bedrijf voor 48 uur de Rode Zee zou gaan mijden en dat werd later verlengd tot onbepaalde tijd. De prijs voor het vervoer van een container tussen China en Rotterdam is in een week tijd gestegen met 176%. Niet alleen is de vaartijd nu tien dagen langer, maar er zullen ook minder overtochten zijn tussen China en Europa. Het duurt immers twintig dagen langer voordat een schip weer terug is in China. In Chinese havens stapelt zich continu vracht op en wie extra wil betalen, mag eerder mee. Deze congestie heeft ook voor prijsstijgingen van zeevervoer gezorgd dat niet eens in de buurt van het Midden-Oosten komt, zoals van Europa naar Zuid-Amerika. De prijs voor die route is met 25% gestegen. 

Voorzichtig

Ik verwacht op korte termijn geen verbetering. De VS en zijn bondgenoten zullen voorzichtig zijn om de Houthi’s aan te vallen. De Verenigde Staten hebben al meerdere malen duidelijk aangegeven dat hun belangrijkste doel is dat de oorlog in Gaza zich niet verspreidt over het Midden-Oosten. En Iran steunt de  Houthi’s financieel en vindt het volgens mij wel prima dat de Verenigde Staten en het Westen onder druk worden gezet. 

Investeerderspagina van de onderneming

De komende weken denk ik daarom dat de voorraden bij Chinese havens groeien en daarnaast zullen bedrijven hun voorraden zien dalen. Het gevolg is dat deze bedrijven extra bestellingen zullen doen omdat ze onderdelen geleverd moeten krijgen. Dit is voorraadopbouw voor het geval de situatie extra escaleert. 

Advies aandeel Maersk op ‘kopen’

Op 8 februari komen de kwartaalcijfers en dan zal het aandeel Maersk vertellen wat de stijging van de prijs van het containervervoer doet met de vrije kasstroom. Ik ben ervan overtuigd dat dit nog niet in de koersen is verwerkt en daarom vind ik dat de aandelen al voor de bekendmaking van de kwartaalcijfers gekocht kunnen worden. 

De auteur heeft een positie in het aandeel.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ