Walmart | Klanten Amerikaanse retailer blijven zuinig
Walmart blijft positief verrassen. In het tweede kwartaal steeg de omzet met 5,7% naar $161,6 mrd, waarmee de analistenverwachting van $160,3 mrd werd overtroffen. Het bedrijfsresultaat kwam uit op $7,4 mrd (+6,7%). Voor bijzondere posten werd de winst per aandeel opgevoerd met 4% naar $1,84, tegen de analistenconsensus van $1,71 per aandeel.
Sterkhouder blijven de Amerikaanse Walmart-vestigingen, goed voor bijna 70% van de concernomzet. De autonome omzetgroei van 6,4% exclusief benzineverkopen was beter dan verwacht. In de boodschappencategorie werd wederom marktaandeel gewonnen. Ook de e-commerce-groei van 24% viel in positieve zin op, mede door sterk stijgende advertentie-inkomsten (+36%) op het Walmart.com-platform.
De Amerikaanse marktleider profiteert van zijn status als prijsvechter en ziet dat zijn klanten nog steeds proberen te besparen op boodschappen als gevolg van de hoge inflatie. Daardoor daalde de omzet van kleding, elektronica en andere duurdere artikelen. Dit had een negatief effect op de winstgevendheid. Dat de brutomarge op groepsniveau alsnog met 50 basispunten steeg, was te danken aan minder kostendruk in de logistieke keten en lagere afwaarderingen van voorraden. Internationaal ziet Walmart eveneens voorzichtig koopgedrag bij klanten. Toch boekte het internationale segment een sterke autonome omzetgroei van 11%, vooral dankzij goede prestaties in Mexico, China en bij de Indiase internetdochter Flipkart.
Winstverwachting
Voor de tweede keer dit jaar verhoogt het concern zijn outlook. Bij een vergelijkbare omzetgroei van 4,0% tot 4,5% komt de aangepaste winst per aandeel uit binnen een bandbreedte van $6,36-6,46. Eerder rekende het bedrijf op een wpa van $6,10-6,20 en een omzetgroei van 3,5%. Zonder voorraadeffecten is sprake van een lichte opwaartse winstbijstelling van 2,7%. Beleggers waren niet onder de indruk en zetten het aandeel na de cijfers een paar procent lager. Het concern merkt dat de koopkracht van consumenten onder druk blijft door stijgende energie- en rentelasten, ondanks de afnemende inflatie. Hierdoor zal de verkoop van duurdere en niet-essentiële producten waarschijnlijk voorlopig niet duidelijk aantrekken, hoewel Walmart enige verbetering bespeurt.
Advies aandeel Walmart op ‘houden’
De tijdelijke tegenwind is niet zo relevant voor de beleggingscase. Veel belangrijker is het feit dat Walmart online in het kielzog weet te blijven van marktleider Amazon. De supermarktgigant maakt daarbij goed gebruik van zijn enorme netwerk van meer dan 4700 winkels wereldwijd, die als ophaalpunt en distributiecentra voor onlinebestellingen functioneren. Dit maakt snelle levertijden mogelijk. Ofschoon de markt van online boodschappen nog volop in beweging is, laat Walmart zien dat het de concurrentiestrijd goed aan kan. De kwaliteit van Walmart staat buiten kijf, maar op waarderingsgronden moeten we toch enige voorzichtigheid betrachten met het aandeel Walmart. Het advies blijft bij een k/w van bijna 25 op ‘houden’.
Tweede kwartaal | 2023 | 2022 | |
In $ mrd | |||
Netto-omzet | 161,6 | 152,9 | |
Bedrijfsresultaat | 7,4 | 6,9 | |
Nettowinst | 7,9 | 5,2 |