Updates

Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ebusco

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Alfen

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
houden
Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ForFarmers

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Apple

Advies
verkopen

Actueel advies

Advies Jeroen Boogaard, 26 jul 2023 12:39

LVMH | Chinese consument stuwt omzet van luxeconcern

0 0 Leestijd ongeveer

Het Franse luxeconcern LVMH bleef ook in het tweede kwartaal goed groeien. Tegenover een verrassende verkoopdaling in de VS stond een voortgaand sterk herstel in China.

De halfjaarcijfers van LVMH leverden een gemengd beeld op. In het tweede kwartaal kwam de autonome omzetgroei uit op 17%, gelijk aan het groeitempo in het eerste kwartaal en beter dan de analistenraming van plus 15%. Positief is dat de cruciale Chinese afzetmarkt blijft herstellen, na de flinke krimp tijdens het restrictieve coronabeleid. In Azië exclusief Japan steeg de autonome omzet met 34%. Ook in Europa (+19%) en Japan (+29%) deed LVMH goede zaken.

Daartegenover stond echter een verrassende omzetkrimp in de VS van -1%. Het concern had hier geen duidelijke verklaring voor, maar wees op het afnemende effect van door de overheid verleende coronasteun aan huishoudens. Vooral de drankverkopen gingen onderuit. Duurdere modemerken deden het relatief goed, omdat rijkere consumenten minder te lijden hebben onder de hoge inflatie.

Halfjaarcijfers in mln € 2023 2022
Omzet 42.240 36.729
Bedrijfsresultaat 11.574 10.235
Nettowinst 8.481 6.532

Dankzij de brede geografische spreiding kon LVMH alsnog goede halfjaarcijfers voorleggen. Het bedrijfsresultaat werd met 13% opgevoerd naar €11,57 mrd, fractioneel lager dan de analistenconsensus van €11,78 mrd. De operationele winstmarge is daarmee licht gedaald van 27,9% naar 27,4%. LVMH voerde de advertentie-uitgaven voor zijn mode- en leerdivisie op en had daarnaast enkele eenmalige kostenposten. Onder de streep kwam de nettowinst uit op €8,48 mrd, tegen €6,53 mrd in dezelfde periode vorig jaar.

Structureel groeiend marktaandeel

Het concern geeft geen concrete winstverwachting, maar spreekt wel de ambitie uit om zijn wereldwijde leiderschapspositie in luxegoederen opnieuw te versterken. LVMH wint structureel marktaandeel. Door de aangescherpte focus op het hoogste marktsegment en de blootstelling aan de relatief stabiele segmenten lederwaren en cosmetica is het bedrijf minder cyclisch dan sectorgenoten. De dip in Noord-Amerika is tijdelijk van aard en treft een concurrent als Richemont (-4% in het tweede kwartaal) harder.

Aandeel LVMH blijft koopwaardig

Hoewel de sterke autonome groei van 17% vanzelfsprekend zal afvlakken, blijft het aandeel met een k/w van 23 voor volgend jaar alleszins redelijk gewaardeerd. We houden voor het aandeel LVMH vast aan het koopadvies.

LVMH heeft een enorme oorlogskas
LVMH is groot geworden door talrijke overnames. Over de afgelopen twintig jaar leverden acquisities een bijdrage aan de omzetgroei van gemiddeld 1% per jaar, bovenop de sterke jaarlijkse autonome groei van 8%. Belangrijke deals waren de overnames van Hermès in 2001, Bulgari in 2011 en van Christian Dior in 2017.

De laatste grote transactie dateert alweer van 2020, toen juweliersketen Tiffany voor circa $16 mrd werd ingelijfd. Met een geschatte nettoschuld/ebitda-verhouding van 0,5 heeft LVMH een zeer sterke balans. Volgens UBS kan het concern bijna €90 mrd vrijmaken voor acquisities. Daarmee komt een grote concurrent als Kering binnen bereik.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €10,75 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ