Volkswagen | Iets optimistischer de tweede helft in
Beleggers reageerden positief op de cijfers van Volkswagen en zetten het aandeel 3,7% hoger. De onderneming presteert goed onder lastige marktomstandigheden. In het tweede kwartaal leverde het bedrijf ruim eenvijfde minder auto’s af. Leveringsproblemen met halfgeleiders, coronabeperkingen in China en de Oekraïne-oorlog verstoorden de productie.
Hogere verkoopprijzen compenseerden de volumedaling ruimschoots, waardoor de omzet met 3,3% steeg naar €69,5 mrd. Dat lag iets boven de consensusraming onder analisten van €66,2 mrd. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten kwam bijna 28% lager uit, op €4,7 mrd. Hierin zit echter een verlies op grondstoffenderivaten van ruwweg €2,4 mrd. Zonder deze last zou het resultaat met circa 9% zijn gestegen en lag de marge op 10,2%.
Luxemerken
Binnen de Volkswagen Groep zijn het vooral de luxemerken die de kar trekken. Zo lag de operationele winstmarge bij de premium-merken (Audi, Bentley, Lamborghini, Ducati) in het eerste halfjaar op 16,6%, tegen 10,8% in dezelfde periode vorig jaar. Bij Porsche steeg de marge van 17,6% naar 19,9%. Het sportwagenmerk hield ook de afzet (-2%) goed op peil. Bij de volumemerken (Volkswagen, Skoda, Seat) zakten de verkopen met 18% in en daalde de operationele marge van 5,2% naar 5,0%. Het Volkswagen-merk presteerde echter bovengemiddeld, met een marge van 5,6% in het eerste halfjaar en 7,3% in het tweede kwartaal. De vrachtwagendochter Traton, waarin Volkswagen nog een 90%-belang houdt, zag de afzet exclusief de bijdrage van het overgenomen Navistar met 21% inzakken. De marge verbeterde hier licht, van 2,6% naar 3,5%.
Herstel leveringen
Volkswagen verwacht dat de krapte in de toeleveringsketen afneemt en wijst op sterk verbeterde verkoopvolumes aan het einde van het tweede kwartaal. Vooral China laat een forse opleving zien, nu de coronalockdowns weer grotendeels zijn opgeheven. Cfo Arno Antlitz merkt ondanks de verslechterde economische vooruitzichten nog geen duidelijke groeivertraging, buiten enige afzwakking van de vraag naar benzineauto’s in sommige Europese markten.
In het tweede halfjaar zal de productie naar verwachting weer sterk aantrekken. Volkswagen houdt niettemin rekening met een volumestijging over heel 2022 aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 5-10%. Daarentegen komt de omzetstijging uit aan de bovenkant van de bandbreedte 8-13%, wat wijst op een betere productmix. Het concern denkt dat de operationele winstmarge eveneens aan de top van de eerder geformuleerde range van 7-8,5% uitkomt. Een verrassing is dat niet gezien de marge van 10,0% in het eerste halfjaar. Onze winst- en dividendtaxatie van €31,80 en €9,54 per aandeel kan blijven staan.
Advies Volkswagen blijft op ‘kopen’
In september volgt Oliver Blume de onverwacht vertrokken ceo Herbert Diess op. Diess moest naar verluidt vertrekken door problemen bij de softwareontwikkeling voor onder meer zelfrijdende auto’s. Volgens het bedrijf is er in het eerste halfjaar veel vooruitgang geboekt met de software, al blijven forse investeringen nodig. Blume is sinds 2015 ceo van het succesvolle Porsche en geniet veel vertrouwen bij beleggers. De aanstaande beursgang van Porsche kan nog veel waarde ontsluiten. Bovendien verloopt de elektrificatie van het modellenaanbod succesvol: het aandeel van stekkerauto’s in de afzet neemt dit jaar toe naar 7-8% (tegen 5,1% in 2021). Dit moet op termijn de beurswaardering ten goede komen. Op ruim 4 keer de verwachte winst voor dit jaar zien beleggers de toekomst van Volkswagen veel te somber in en is een recessie ruimschoots verdisconteerd. Het advies blijft ‘kopen’.
*Auteur heeft een positie in Volkswagen.
CIJFERS TWEEDE KWARTAAL | ||
in mrd. $ | 2022 | 2021 |
Omzet | 69,5 | 67,3 |
Aangepast ebit | 4,7 | 6,5 |
Nettowinst | 3,9 | 5,0 |