Vinci | Concessie- en bouwbedrijf kan winstverwachting waar maken
Het Franse Vinci is met een omzet van €49,4 mrd in 2021 een van de belangrijkste infrastructuurbedrijven van Europa. Vinci bestaat – de kleine vastgoedtak niet meegenomen – uit drie divisies. De bouwdivisie is met een omzetaandeel van meer dan 53% veruit het grootst, gevolgd door Vinci Energies (31%) dat onder meer infrastructuur voor nutsbedrijven aanlegt en gebouwbeheer verzorgt.
Met een omzetaandeel van slechts 14,5% is de concessies-divisie veruit het kleinste bedrijfsonderdeel. Hoewel deze divisie – met als belangrijkste activiteiten het operationeel beheer van tolwegen en luchthavens – de kleinste omzetbijdrage levert, is het wel de grootste winstmaker van Vinci. Afgelopen jaar werd ruim 58% van de operationele winst met concessies behaald en binnen de concessies-divisie zijn de tolwegen dan weer veruit het meest winstgevende onderdeel. Dat zal als Vinci op 29 juli de halfjaarcijfers bekend maakt niet anders zijn.
Vliegverkeer
Toch zal de operationele winstbijdrage van de luchthavenconcessies de grootste verandering laten zien ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Toen maakten de luchthavenconcessies een operationeel verlies van €251 mln. Voor de eerste helft van dit jaar gaat J.P.Morgan echter uit van een niet onrealistische operationele winst van de luchthavenconcessies van €198 mln.
Voorafgaand aan de halfjaarcijfers maakt Vinci op 19 juli de vervoerscijfers bekend van de luchthavens die het bedrijf exploiteert. De recente trend daarvan was zonder meer positief. In maart lag het verkeer op de luchthavens op 59% van het pré-coronajaar 2019. In april nam dit toe tot 69% en in mei tot 74% ten opzichte van dezelfde maanden in 2019. Bij de publicatie van de omzetcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar ging Vinci voor heel 2022 uit van een vliegverkeer over zijn luchthavens van 60% van het niveau van 2019. Daarmee zouden de luchtvaartconcessies voor dit jaar ‘break-even’ kunnen draaien. Als de recente trend aanhoudt kan deze verwachting echter overtroffen worden.
Het verkeersvolume op de tolwegen van Vinci is al wel weer tot boven het pré-coronaniveau gestegen. Over de eerste vijf maanden van dit jaar lag het verkeersvolume 1,7% hoger dan over dezelfde periode in 2019. De tolwegconcessies geven Vinci bovendien de mogelijkheid om een deel van de inflatie aan de gebruikers door te berekenen. In februari zijn de tarieven op de Franse tolwegen bijvoorbeeld met 2,19% verhoogd. Volgend jaar mag Vinci de tarieven met 70% van de inflatie plus nog eens 0,39 procentpunt verhogen en na 2023 met simpelweg 70% van de inflatie. Hoe de inflatie zal doorwerken in de bouwdivisie is onduidelijker, daar zal bij de presentatie van de halfjaarcijfers ook meer duidelijkheid over komen.
Schuldpositie
De financiële positie van Vinci is daarentegen volkomen helder. Eind vorig jaar lag de verhouding tussen de netto-schuldpositie en de ebitda (operationele winst voor afschrijvingen en amortisatie immateriële activa) op een redelijke 2,4 die dit jaar naar mijn verwachting bovendien tot duidelijk onder de twee kan dalen.
Uiteraard is Vinci niet immuun voor een recessie en/of stijgende inflatie. Maar de solide operationele en financiële positie maken Vinci tot een redelijk defensief en nog steeds aantrekkelijk aandeel in de sector bouw- en infrastructuur.
Aandeel Vinci blijft koopwaardig
Ik handhaaf voorlopig mijn winsttaxatie van €6,22 voor heel 2022 en verwacht deze naar de halfjaarcijfers eerder opwaarts dan neerwaarts aan te passen. Op een koers-winstverhouding van nog geen 14 voor 2022 en een (verwacht) dividendrendement van 4,2% blijft het aandeel Vinci koopwaardig.