Updates

Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Accell

Advies
aanmelden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Air France-KLM

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Accell

Advies
aanmelden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

DSM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Bayer

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Vopak

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Accsys

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Lucas Bols

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Advies Koen Lauwers, 7 jun 14:50

Beleggingskansen in batterijen

0 0 Leestijd ongeveer

Batterijen zijn sterk in prijs gestegen, in navolging van de belangrijkste basismaterialen nikkel, kobalt en lithium. Trends als de elektrificering van het wagenpark spelen de grote aanbieders ook op lange termijn in de kaart.

De coronapandemie en de inval van Rusland in Oekraïne hebben de productie en aanvoer van batterijmaterialen als nikkel, kobalt en lithium verstoord. Deze zijn flink duurder geworden, waardoor ook de prijs van de batterijen steeg. We bekijken enkele interessante beleggingsmogelijkheden in deze niche.

Het aandeel Umicore: speculatief interessant | Het Belgische Umicore is een belangrijke speler in de niche van batterijmaterialen. Vorig jaar stuurde de groep twee keer een winstalarm uit. Aanleiding was de dalende vraag door de lagere productie van elektrische auto’s. Die was dan weer het gevolg van het globale tekort aan gespecialiseerde halfgeleiders. Dit is een tijdelijke situatie. Daarnaast maakt Umicore meer kosten voor onderzoek en ontwikkeling. De pil werd verzacht door de hoge prijzen van batterijmaterialen, waardoor de winst van deze afdeling toch op peil bleef. De andere afdelingen van de groep zorgen voor de nodige kasstromen. Dat is met name het geval voor de recyclagedivisie, die profiteert van de hoge metaalprijzen. Ook de katalysatorendivisie doet het goed, dankzij het hoge marktaandeel in benzinekatalysatoren.

Vorige maand werd Umicore door Bloomberg genoemd als overnameprooi van het Zuid-Koreaanse LG Chem. Begin dit jaar werd de batterijtak LG Energy Solutions (LGES) naar de beurs gebracht. LGES haalde omgerekend €10,2 mrd op, meteen goed voor de grootste beursgang uit de Zuid-Koreaanse geschiedenis. LGES levert batterijen aan 13 van de 20 grootste automakers en bezit de grootste batterijfabriek in Europa, gelegen in Polen. LGES wil zich opwerpen als alternatief voor het Chinese CATL, momenteel de grootste batterijproducent ter wereld. Bij die uitbreidingsplannen komt Umicore in beeld. LGES is sinds 2019 een belangrijke afnemer van kathodematerialen (o.a. nikkel en kobalt)van Umicore. Een overname van Umicore zou de voorraad kathodematerialen doen toenemen, waardoor LG Chem de productie zou kunnen opdrijven en het marktaandeel verhogen.

Bovendien heeft Umicore al een voet tussen de deur bij de grote autoconcerns. Vorig jaar sloot het bedrijf al een akkoord met Volkswagen en dit jaar volgde een contract met ACC, een batterij¬alliantie van Mercedes-Benz en Stellantis (Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler). Umicore aan boord halen, zou LG van een toegangsticket bij die drie autofabrikanten verzekeren.

Umicore liet weten dat de bedrijfswinst dit jaar boven de consensusprognose van €818 mln zal uitkomen. Het aandeel Umicore noteert tegen 16 keer de verwachte winst en is daarmee correct gewaardeerd. Door de bonus van de overnamespeculatie geef ik het aandeel een koopadvies mee.

Dure batterijen | Omslagpunt ligt later
Naast de hogere batterijkost dreigt ook de prijs van elektrische wagens zelf te stijgen. Twee jaar geleden rekenden analisten van UBS nog voor dat elektrische auto’s tegen 2024 even duur zouden zijn als auto’s met een verbrandingsmotor. Volgens de grondstoffenexperts van BloombergNEF zal dat nu ten vroegste in 2027 het geval zijn.

Albemarle: profiteert van explosie lithiumprijs | Het Amerikaanse Albemarle is een van de grootste lithiumproducenten ter wereld. In mei verhoogde de groep tot twee keer toe de prognoses voor omzet en winst van het lopende boekjaar. De lithiumprijs is sinds het dieptepunt in het derde kwartaal van 2020 meer dan vertienvoudigd. Daardoor brengen de verkoopovereenkomsten met een variabele prijs veel meer op dan eerst werd begroot.

Albemarle voorziet nu een omzet tussen $5,8 mrd en $6,2 mrd. Aan het gemiddelde van de vooropgestelde winstvork ($12,3 tot $15 per aandeel) noteert Albemarle tegen 18 keer de winst van het lopende boekjaar en 5 keer de verwachte omzet. Ondanks de koersstijging blijft het aandeel AlbeMarle omwille van het potentieel van lithium nog steeds koopwaardig.

Beleggen in batterijen via ETF’s


De sector van batterijmaterialen is heel heterogeen. Bovendien hebben veel bedrijven een beursnotering in Azië, waardoor ze niet of heel moeilijk toegankelijk zijn voor private investeerders uit Nederland. Bovendien zal deze niche in de meeste gevallen maar een klein deel van een totale beleggingsportefeuille uitmaken. Dit maakt spreiding nog belangrijker. Gelukkig zijn er verschillende ETF’s die zich op het thema batterijen en batterijmaterialen toeleggen.

Veruit de grootste in zijn soort is de Global X Lithium & Battery Tech ETF. Deze heeft op dit moment $4,7 mrd onder beheer en noteert op de NYSE met tickersymbool LIT. Daardoor is deze ETF in principe niet te koop in Nederland maar dit neemt niet weg dat verschillende aandelen die deel uitmaken van de onderliggende index wel gekocht kunnen worden. Merk op dat het wel mogelijk is om opties te verhandelen op deze en andere Amerikaanse ETF’s. Op die manier is het via een omweg toch mogelijk om LIT in het bezit te krijgen. De tracker van Global X schaduwt de prestatie van de Solactive Global Lithium index. Deze bestaat uit 40 posities en de twee grootste posities (op 31/5) zijn het eerder besproken Albemarle met 12,23% en Sociedad Química y Minera de Chile (SQM) met 6,13%.

Er zijn ook twee Europese ETF’s die zonder beperkingen of omwegen verhandeld kunnen worden. De WisdomTree Battery Solutions ETF heeft verschillende noteringen op Europese beurzen in verschillende valuta. In euro’s is de notering op de Duitse Xetra (tickersymbool W1TA GY) het meest interessant. Er is ook een notering op de London Stock Exchange in $ met tickersymbool VOLT LN. De ISIN-code is voor alle noteringen dezelfde (IE00BKLF1R75). De onderliggende index is de WisdomTree Battery Solutions-index. Deze is met 101 posities heel gediversifieerd. Geografisch komen de meeste bedrijven uit China (23%) en Japan (17%), gevolgd door de Verenigde Staten (13%) en Duitsland (11%). De tien grootste posities staan in voor 32,5% van de index. Binnen de top-10 staat er ook een Nederlands bedrijf, namelijk Alfen met 3,38%.  Umicore is de vijfde grootste positie met 3,35%. De ETF heeft $430 mln onder beheer en de  jaarlijkse beheerkosten liggen met 0,4% lager dan die van de Amerikaanse LIT (0,75%).

De L&G Battery Value-Chain ETF wordt uitgegeven door de Britse financiële dienstverlener Legal & General Investment Management en heeft ook verschillende noteringen in verschillende valuta. Naast de Duitse Xetra is er ook een notering op Euronext Amsterdam met tickersymbool BATT NA en ISIN-code IE00BF0M2Z96. De onderliggende waarde is de Solactive Value-Chain index. Deze telt 33 bedrijven en is dus minder gediversifieerd dan de WisdomTree Battery Solutions index. Een opvallend verschil is dat in de index van Solactive geen Chinese bedrijven zijn vertegenwoordigd. Bedrijven uit de Verenigde Staten (23%) en Japan (22%) hebben het grootste gewicht, gevolgd door Zuid-Korea (13%) en Australië (10%). BATT heeft $930 mln onder beheer en is daarmee groter dan de ETF van WisdomTree. De jaarlijkse beheerkost ligt met 0,49% iets hoger.

Batterijtechnologie | LFP brengt redding
De NMC-accu op basis van nikkel, mangaan en kobalt is op dit moment nog de meest gebruikte batterijvariant in elektrische auto’s. Een variant die de voorbije jaren met name in China opgang maakt is LFP. Die bestaat uit lithium, ijzer en fosfaat.

Ook deze grondstoffen werden het voorbije jaar duurder maar de prijsstijging was lang niet zo groot als bij nikkel. LFP is dan wel goedkoper maar het grootste nadeel is de kleinere energiedichtheid, waardoor je er op een lading minder ver mee komt dan met een even grote NMC-accu. Maar voor het lagere marktsegment en de goedkopere elektrische wagens kan de autonomie van LFP ruimschoots volstaan.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!