Column | Doe-het-zelf belegger
Dat ik niet de enige ben met verbouwplannen, blijkt wel uit het omzetherstel van de bouwmarkten. ING wijst erop dat bouwmarkten vorig jaar als gevolg van een nieuwe lockdown een omzetverlies leden van 12%. Het herstel volgde snel, waardoor het omzetverlies over heel 2021 beperkt bleef tot ongeveer 2% ten opzichte van 2020.
Dit jaar is deze lijn doorgetrokken, blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Gfk. Over het eerste kwartaal boekten de bouwmarkten in Nederland een omzet van €861 mln, tegen €510 mln in 2021. In topjaar 2020 kwam de omzet in het eerste kwartaal nog uit op €852 mln.
IJzersterke concurrentiepositie
Het marktherstel is ook goed terug te zien bij Hornbach. De Duitse bouwmarkt heeft naar eigen zeggen in ons land een marktaandeel van 25% en opende eind maart in Enschede zijn zeventiende filiaal in Nederland. Over het eerste kwartaal boekte Hornbach een recordomzet van €5,9 mrd, een toename op jaarbasis van 7,7%. Op de Duitse thuismarkt bedroeg de omzetgroei 4,8% tot €2,78 mrd en in de andere Europese landen waar de bouwmarkt actief is, was de omzetgroei zelfs 10,3% tot €2,71 mrd.
Hornbach verwacht dat over heel 2022 de ebit met 11% zal stijgen tot €364 mln waarbij het dividend toeneemt van €2 naar €2,40 per aandeel. Analisten zijn louter positief over het aandeel. Zo wijst Berenberg erop dat Hornbach dankzij zijn groter dan gemiddelde winkels een ruim productaanbod en lage prijzen kan hanteren, waardoor het een ijzersterke concurrentiepositie heeft.
Bovendien is het online marktaandeel van het bedrijf net zo groot is als dat van de Duitse marktleider Obi. Berenberg hanteert voor Hornbach een koopadvies met een koersdoel van €150, waar de koers momenteel op €103,85 staat.
Rek uit de groei
Inmiddels lijkt wel enigszins de rek uit de onstuimige groei van de sector. Zo verwacht ING dat de omzet voor Nederlandse bouwmarkten dit jaar met slechts 3,5% groeit. Het aantal verkochte woningen loopt namelijk terug, er is al twee jaar lang geklust, de koopkracht staat onder druk en de verwachting is dat consumenten hun gespaarde geld vooral weer gaan uitgeven aan horeca en reizen. In ieder geval profiteren de bouwmarkten de komende periode volop van onze klusprojecten.