Updates

Aandelen Nederland

CTP

Advies
houden
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Wereldhave

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
kopen
Aandelen Nederland

RELX

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

WDP

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

CMcom

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Just Eat Takeaway

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Caterpillar

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
houden

Actueel advies

Vinci | Bouw en verkeer weer op de goede weg

0 0 Leestijd ongeveer

Het herstel van het verkeer op de tolwegen heeft een positief effect op de resultaten van Vinci. Ook de bouwactiviteiten zitten inmiddels weer op niveau voor corona. Een zorgenkindje blijft de exploitatie van luchthavens.

De scholen zijn begonnen en dat betekent dat voor velen de zomervakantie er weer op zit. Dankzij de versoepeling van de coronamaatregelingen trokken vele Nederlanders dit jaar weer met de auto naar Zuid-Frankrijk en Spanje en om daar te geraken werd er gebruikgemaakt van de Franse tolwegen. Een bedrijf dat daarvan profiteert is Vinci, een wereldspeler in de concessiesector en bouw.

Met name het exploiteren van wegen en tunnels wordt gezien als een activiteit die weinig risico’s met zich meebrengt, want onder normale omstandigheden zullen mensen blijven reizen met de auto en dat betekent dat de inkomstenstroom min of meer gegarandeerd is.

Tegelijkertijd hebben overheden in het verleden toegelaten dat de uitbaters van tolwegen jaarlijks hun tarieven mogen verhogen, soms met een vast percentage en soms afhankelijk van het verloop van de inflatie. Doordat een groot deel van het operationeel resultaat wordt behaald met het uitbaten van tolwegen wordt Vinci soms ook wel de Koning van de Cash genoemd.

Meer reizigers dan voor corona

De lockdowns die het gevolg waren van het coronavirus zetten vorig jaar de resultaten behoorlijk onder druk, maar mede dankzij de toename van het verkeer zullen de cijfers dit jaar herstellen. In de maand juli steeg het verkeer namelijk al met 6,3% vergeleken met dezelfde periode in 2019. Een zorgenkindje blijven nog wel de luchthavens die het bedrijf eveneens exploiteert. Reisbeperkingen zorgen ervoor dat het aantal passagiers dit jaar nog niet volledig zal herstellen.

Bij de andere divisies begint het ook weer te lopen. De omzetten van de divisies Construction en Energies stegen de eerste helft van het jaar respectievelijk met 26,6% en 16,8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder en kwamen daarmee hoger uit dan pre-corona. De totale omzet over de eerste zes maanden bedroeg €22,6 mrd en dat is een toename van 4%, vergeleken met 2019.

Aandeel Vinci koopwaardig ondanks deltavariant

Ondanks de omzetgroei en het herstel op de tolwegen is de koers van het aandeel Vinci nog niet volledig hersteld, een reden zou de zorg over de deltavariant van het coronavirus kunnen zijn. Die kan een negatieve impact hebben op de bouwsector en de bereidheid om te reizen.

In de veronderstelling dat we binnen een redelijke termijn de coronacrisis achter ons laten, herhaal ik bij een geschatte k/w voor 2022 van 15 en een dividendrendement van 3,0% voor het aandeel Vinci het koopadvies.

Sterk afhankelijk van Frankrijk
Vinci behaalt circa 55% van haar omzet in Frankrijk en daarmee is het bouw- en concessiebedrijf erg afhankelijk van haar thuismarkt. De divisie Concessies, waarin het uitbaten van tolwegen in Frankrijk het overgrote deel van de inkomsten genereert, is slechts verantwoordelijk voor circa 18% van de totale omzet , maar wel verantwoordelijk voor 68% van het operationeel resultaat (ebitda).

Dit brengt risico’s met zich mee, ook al lijken deze klein. In het verleden verloor het bedrijf in korte tijd weleens een kwart van haar beurswaarde, omdat beleggers zich zorgen maakten over de houdbaarheid van de winstgevende concessies. De Franse regering dreigde in 2014 bijvoorbeeld tolweguitbaters aan te pakken, omdat volgens de ministers de winstmarges op tolwegen te hoog waren. Dit liep uiteindelijk met een sisser af en Vinci mocht één jaar de prijzen niet verhogen.

Halfjaarcijfers Vinci
In € mrd 2021 2020
Omzet 22,6 18,5
Ebitda 3,1 1,8
Nettowinst 0,9 -0,2

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €14,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!