Vinci | Bouw en verkeer weer op de goede weg
De scholen zijn begonnen en dat betekent dat voor velen de zomervakantie er weer op zit. Dankzij de versoepeling van de coronamaatregelingen trokken vele Nederlanders dit jaar weer met de auto naar Zuid-Frankrijk en Spanje en om daar te geraken werd er gebruikgemaakt van de Franse tolwegen. Een bedrijf dat daarvan profiteert is Vinci, een wereldspeler in de concessiesector en bouw.
Met name het exploiteren van wegen en tunnels wordt gezien als een activiteit die weinig risico’s met zich meebrengt, want onder normale omstandigheden zullen mensen blijven reizen met de auto en dat betekent dat de inkomstenstroom min of meer gegarandeerd is.
Tegelijkertijd hebben overheden in het verleden toegelaten dat de uitbaters van tolwegen jaarlijks hun tarieven mogen verhogen, soms met een vast percentage en soms afhankelijk van het verloop van de inflatie. Doordat een groot deel van het operationeel resultaat wordt behaald met het uitbaten van tolwegen wordt Vinci soms ook wel de Koning van de Cash genoemd.
Meer reizigers dan voor corona
De lockdowns die het gevolg waren van het coronavirus zetten vorig jaar de resultaten behoorlijk onder druk, maar mede dankzij de toename van het verkeer zullen de cijfers dit jaar herstellen. In de maand juli steeg het verkeer namelijk al met 6,3% vergeleken met dezelfde periode in 2019. Een zorgenkindje blijven nog wel de luchthavens die het bedrijf eveneens exploiteert. Reisbeperkingen zorgen ervoor dat het aantal passagiers dit jaar nog niet volledig zal herstellen.
Bij de andere divisies begint het ook weer te lopen. De omzetten van de divisies Construction en Energies stegen de eerste helft van het jaar respectievelijk met 26,6% en 16,8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder en kwamen daarmee hoger uit dan pre-corona. De totale omzet over de eerste zes maanden bedroeg €22,6 mrd en dat is een toename van 4%, vergeleken met 2019.
Aandeel Vinci koopwaardig ondanks deltavariant
Ondanks de omzetgroei en het herstel op de tolwegen is de koers van het aandeel Vinci nog niet volledig hersteld, een reden zou de zorg over de deltavariant van het coronavirus kunnen zijn. Die kan een negatieve impact hebben op de bouwsector en de bereidheid om te reizen.
In de veronderstelling dat we binnen een redelijke termijn de coronacrisis achter ons laten, herhaal ik bij een geschatte k/w voor 2022 van 15 en een dividendrendement van 3,0% voor het aandeel Vinci het koopadvies.
Dit brengt risico’s met zich mee, ook al lijken deze klein. In het verleden verloor het bedrijf in korte tijd weleens een kwart van haar beurswaarde, omdat beleggers zich zorgen maakten over de houdbaarheid van de winstgevende concessies. De Franse regering dreigde in 2014 bijvoorbeeld tolweguitbaters aan te pakken, omdat volgens de ministers de winstmarges op tolwegen te hoog waren. Dit liep uiteindelijk met een sisser af en Vinci mocht één jaar de prijzen niet verhogen.
Halfjaarcijfers Vinci | ||
In € mrd | 2021 | 2020 |
Omzet | 22,6 | 18,5 |
Ebitda | 3,1 | 1,8 |
Nettowinst | 0,9 | -0,2 |