Dividend | Rendement versus rente
Iedereen heeft zo zijn redenen om al dan niet in aandelen te beleggen. Sommigen vinden het risico te groot en zien er daarom van af, terwijl de meeste mensen die wél in aandelen beleggen dat doorgaans puur voor de koerswinst doen. Slechts een enkeling koopt aandelen enkel en alleen omwille van het dividend.
Omdat het vaak om kleine bedragen gaat, strijken veel beleggers het dividend redelijk onbewust op. Door de jaren heen leveren al die uitkeringen echter een belangrijke bijdrage aan het totaalrendement van aandelenbeleggingen. Afhankelijk van continent en tijdspanne, is 40 tot 70% van de totale opbrengst afkomstig van het dividend.
Dividendbeleggen | Theorie en praktijk
In theorie maakt het niet uit of bedrijven wel of geen dividend betalen, omdat aandeelhouders bij de verkoop van hun stukken hun deel van de restwaarde van de onderneming krijgen. En die waarde wordt bepaald door de contante waarde van toekomstige kasstromen. Zo bezien is het dividend een sigaar uit eigen doos.
De praktijk leert echter dat je met dividendaandelen sneller in de roos schiet. Uit onderzoek weten we namelijk dat winstgroei positief correleert met het uitkeringspercentage van het dividend. Met andere woorden: hoe kleiner het gedeelte van de nettowinst dat een onderneming aan de aandeelhouders beschikbaar stelt, hoe lager het resultaat in de toekomst is.
Bedrijven die veel winst inhouden, komen in de verleiding om met dat geld activiteiten te ontplooien die niet altijd in het belang van de aandeelhouders zijn. Zij investeren in laagrenderende projecten, die slechts tot doel hebben de omvang van de onderneming te vergroten. Of zij verspillen hun middelen aan duur betaalde overnames, in plaats van zich te concentreren op het veiligstellen van toekomstige groei.
Het dividend is voor veel bedrijven dé manier om beleggers te bedanken voor hun vertrouwen. Strikt genomen is het dividend een vergoeding voor uw zitvlees. De grafiek toont de impact van het dividend na honderd jaar. De opbrengst is over deze periode ruim veertig keer zo hoog dan als het dividend niet herbelegd was.
Dividendgroei
Als belegger denk je al snel: hoe hoger het dividend, hoe beter. Maar zo werkt het niet. Voor de beste dividendbeleggers, is dividendgroei belangrijker dan dividendrendement. De rol van de dividendrente weegt mettertijd zwaarder dan die van het dividendrendement.
Veel bedrijven laten het dividend meegroeien met de nettowinst. Hierdoor stijgt de zogeheten dividendrente, het dividendrendement gerelateerd aan de aankoopkoers. Over een periode van tien jaar stijgt de dividendrente van Europese aandelen met de helft, in de Verenigde Staten zelfs met 100%.
Een ander argument om niet enkel en alleen maar in aandelen met een hoog dividendrendement te beleggen, is de gebrekkige spreiding. Vaak ben je snel overwogen in de producenten van de consumptiegoederen en levensmiddelen, en doe je de technologiesector tekort.
En vergeet niet: opvallend hoge dividendrendementen zijn meestal te danken aan bijzondere gebeurtenissen, zoals superdividenden. Beleggers kunnen echter ook twijfelen aan de houdbaarheid van het jaarlijkse dividend, en die onzekerheid vertaalt de markt maar al te vaak in dalende beurskoersen met bijgevolg opvallend hoge dividendrendementen.
Regionale verschillen
Anders dan andere fundamentele beleggingsstrategieën, zijn de meeste dividendstrategieën universeel toepasbaar. Relevante informatie over het jaarlijkse dividend van beursgenoteerde bedrijven is in de regel vrij toegankelijk. Dat neemt echter niet weg dat er regionale verschillen zijn in de opbrengst van dividendstrategieën.
Beleggingsstrategieën waarbij het dividendrendement centraal staat, presteren in de regel sterk met Europese aandelen. In onze contreien betalen bedrijven van oudsher meer dividend dan Amerikaanse of Aziatische bedrijven. Het wordt echter een ander verhaal als je belegt omwille van de dividendrente (die in belangrijke mate wordt bepaald door de dividendgroei). Als de groei van het dividend leidend is, dan verdienen Amerikaanse en Aziatische aandelen de voorkeur.