Adyen is klaar voor een nieuwe spurt
De laatste cijferpresentatie van Adyen is alweer een tijdje geleden. In tegenstelling tot vorig jaar, kwam de onderneming namelijk dit jaar niet met een update over het eerste kwartaal. Het volgende bericht komt op 19 augustus, als Adyen de halfjaarcijfers bekendmaakt.
Hoewel Adyen minder de aandacht trekt dan in 2020, zet de onderneming operationeel goede stappen. Zo werd half juni een bankvergunning in de Verenigde Staten verkregen, waarmee Adyen meer mogelijkheden krijgt om het Amerikaanse dienstenpakket uit te breiden. Overigens is, anders dan bij veel andere fintech-bedrijven, verbreding van het productassortiment geen speerpunt in de strategie. De onderneming richt zich in de eerste plaats op het binnenhalen van grote klanten en op het winnen van marktaandeel in nieuwe regio’s. Daartoe werd in de eerste jaarhelft lokale dienstverlening opgestart voor het wereldwijde betaalplatform in Japan en de Verenigde Arabische Emiraten.
Focus als voordeel
De focus op multinationals maakt de onderneming minder zichtbaar dan fintech-ondernemingen die op de consumentenmarkt opereren, zoals PayPal. Een gunstige eigenschap van het marktsegment waarin Adyen actief is, is echter dat het snel marktaandeel kan winnen. Veel andere ondernemingen, zoals Stripe, richten zich juist op de markt voor kleine en middelgrote bedrijven. Daarbij komt dat de drempel om over te stappen naar een ander betaalplatform behoorlijk hoog ligt. Een goed voorbeeld is de wijze waarop veilingwebsite eBay de overstap maakte naar het Nederlandse bedrijf. Deze grote klant werd onder meer overgehaald met een (voorwaardelijk) belang in Adyen. Het duurde alles bij elkaar ruim drie jaar voordat eBay volledig was overgestapt naar het nieuwe betaalplatform.
Advies op aandeel Adyen
Hoewel de strijd in het middensegment meer in de schijnwerpers kan komen te staan door een mogelijke beursgang van Stripe, is de marktpositie van Adyen voorlopig behoorlijk sterk. In combinatie met het opengaan van de economie en het heropstarten van de voor Adyen belangrijke reissector, kan de onderneming zich opmaken voor een sterk tweede halfjaar. De waardering weerspiegelt die vooruitzichten: het aandeel wordt verhandeld voor een forse 40 à 50 maal de verwachte winst voor 2024. Desondanks geeft het vooruitzicht dat het groeipad naar verwachting eerder opwaarts dan neerwaarts bijgesteld gaat worden, de doorslag om het advies te verhogen naar ‘kopen’.
In €mln | 2021 (t) | 2020 |
Netto-omzet | 1000 | 659 |
Ebitda | 600 | 378 |
Nettowinst | 450 | 241 |