Aandeleninkoop vs dividend | Wat is beter voor wie?
Amerikaanse bedrijven kopen gretig eigen aandelen in, maar ook in Europa is het aantal bedrijven dat eigen aandelen inkoopt de laatste jaren sterk gestegen. Aandeleninkoop – buybacks in jargon – is een probaat middel om op de open markt de koers van het eigen aandeel op te drijven. Tot 1982 was het inkopen van eigen aandelen in de Verenigde Staten evenwel verboden. De Securities Exchange Act uit 1934 beschouwde het als koersmanipulatie. Nu is het weer toegestaan, mits het volume van de transacties op de open markt niet groter is dan 25% van het dagelijkse handelsvolume en de inkooptransacties niet aan het begin of einde van de handelsdag plaatsvinden.
Aandeleninkoop een van vijf manieren
Over het algemeen keren bedrijven bij de inkoop van eigen aandelen kasmiddelen uit aan de aandeelhouders. Het inkopen van eigen aandelen is dan ook een manier om het teveel aan cash op de balans te activeren. Bedrijven die goed bij kas zitten, kunnen met hun overtollige geldreserves vijf dingen doen: 1) acquisities; 2) aandeleninkoop; 3) dividend betalen; 4) investeren, 5) schulden aflossen.
Acquisities, investeringen en het aflossen van schulden zijn bestedingen binnen het bedrijf. De inkoop van aandelen en het uitkeren van dividend zijn financiële operaties daarbuiten.
Dividend als beloning
Bedrijven die beleggers langdurig aan zich willen binden, betalen dividend. Dat is van oudsher de manier om aandeelhouders te bedanken voor hun vertrouwen. Wat velen echter niet beseffen, is dat het dividend een vergoeding is voor het beschikbaar stellen van eigen vermogen aan een vennootschap. Want dat is per saldo wat u doet als u aandelen koopt, ook in de open markt.
Tegenwoordig kiezen steeds meer bedrijven voor de inkoop van eigen aandelen. Dat is fiscaal interessanter dan het uitkeren van dividend. En als bedrijven op de secundaire markt aandelen inkopen, kan dat de opmaat zijn voor hogere koersen.
Ter discussie
Beide manieren kunnen voor aantrekkelijke inkomsten zorgen, maar aandeleninkoop staat ter discussie. Het dividend is een uitbetaling in contanten. De betaalbaarstelling is zichtbaar op bankafschriften. De effectieve inkoop van eigen aandelen is daarentegen een financiële transactie buiten het directe blikveld van beleggers. Bedrijven melden achteraf of en in welke mate de aangekondigde inkopen daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.
Een ander punt van kritiek is dat het geld dat aan inkoopprogramma’s wordt uitgegeven, net zo goed in het eigen bedrijf had kunnen worden geïnvesteerd. Inkoop zegt niets over de financiële gezondheid van bedrijven, het laat enkel zien dat ze goed bij kas zitten en voor hun overtollige reserves geen investeringsmogelijkheden zien. Anders dan aandeleninkoop, is het dividend een permanente verplichting tegenover aandeelhouders. Bedrijven verhogen het dividend alleen maar als ze het zich structureel kunnen veroorloven.
Er bestaat ook geen hard bewijs dat aandeleninkoop leidt tot hogere aandelenkoersen, althans niet in de eerste twaalf maanden. Op termijn van vijf jaar is er wel een aantoonbaar effect, mits de inkoop van eigen aandelen geen eenmalige gebeurtenis was.
Aandeleninkoop versus dividend
Voorstanders van inkoopprogramma’s stellen dat er geen dividendbelasting over verschuldigd is en dat beleggers, als ze zelf enkele aandelen verkopen, als het ware dividend aan zichzelf uitkeren. Dat laatste heeft twee voordelen: 1) u kunt uw beleggingen beter spreiden, want wie alleen in dividendaandelen belegt, laat 60% van de bedrijven links liggen omdat die geen dividend betalen; 2) u kunt het tijdstip en de hoogte van het dividendbedrag zelf bepalen.
Behalve bij faillissement, kunnen bedrijven hun overtollige geldreserves beter aan aandeleninkopen besteden dan aan dividenden. De inkoop van eigen aandelen is een flexibele manier om winst uit te keren. Er is echter geen belofte dat het bedrijf volgend jaar opnieuw aandelen zal inkopen. Als de ingekochte aandelen vernietigd worden, blijven er minder aandelen over om de winst over te verdelen. Elk aandeel krijgt dan een groter deel van de winst, wat op zijn beurt de koers omhoog duwt.