ING | Aluminium gaat een nieuw tijdperk in
Doordat ook China CO2-neutraal wil worden, zet dit de productiegroei van met name primair aluminium volgens ING onder druk. In 2020 bedroegen de totale koolstofdioxide-emissies voor het smelten van primair aluminium 420 miljoen ton. De China Nonferrous Metals Industry Association (CNIA) heeft nu voorlopig als doel gesteld om de uitstoot rond 2024 zijn hoogtepunt te laten bereiken op 460 miljoen ton, om deze vervolgens tegen 2040 met 40% te hebben teruggebracht.
Deze doelstelling is volgens ING gebaseerd op de verwachting dat de industrie dankzij technologische innovaties de uitstoot weet te reduceren en daarnaast het gebruik van duurzame energie toeneemt. De langetermijndoelstellingen impliceren ook een snellere groei van de secundaire aluminiumproductie, aangezien de energie en uitstoot voor de productie van gerecycled aluminium 5% lager liggen dan voor primair aluminium.
Productiegroei op korte termijn
Op korte termijn voorziet ING dat de productiegroei voor primair aluminium in China op jaarbasis niet 7 maar 5% zal bedragen. Dit komt enerzijds door productieverlies als gevolg van vertraagde projecten en anderzijds de trek van smelterijen over de afgelopen jaren naar de provincie Yunnan, waar ze profiteren van de schonere en goedkopere waterkracht in deze regio.
Recent is smelterijen gevraagd om het piekstroomverbruik met 10% te verminderen vanwege een tekort aan steenkool en het historisch lage niveau van regenval in het land. Dit verhoogt volgens ING het risico dat er niet voldaan kan worden aan de groeidoelstelling van de aluminiumproductie, zeker wanneer de energievraag verder toeneemt.
Aluminiumconsumptie op lange termijn
Aan de andere kant rekent ING erop dat de aluminiumconsumptie in China de komende jaren hoog zal blijven. Het aluminiumverbruik in een traditionele markt, zoals de transportsector, zal naar verwachting stijgen door een toename van het aantal Chinese elektrische voertuigen. Daarnaast zou China’s focus op duurzame energie uit onder meer zonnepanelen moeten leiden tot een sterke groei van de vraag naar aluminiumlegeringen.
Als gevolg daarvan verwacht ING dat de Chinese markt een aluminiumtekort zal hebben en dit richting 2025 alleen maar verder toeneemt. Daardoor zal het land wellicht primair aluminium en legeringen blijven importeren. Verder denkt ING dat de export van halffabricaten in 2019 zijn hoogtepunt heeft bereikt en er hierna een gestage daling is ingezet. Dit duidt erop dat China waarschijnlijk zal concurreren met de rest van de wereld om het overschot op de markt op te vangen.