Vinci houdt dividend stabiel
Beleggers reageerden afgelopen vrijdag positief op de jaarcijfers van het Franse bouw- en concessiebedrijf Vinci. Met name de aankondiging om net als vorig jaar een dividend te willen uitkeren van €2,04 per aandeel viel in de smaak.
Vinci werd in 2020 hard geraakt door de coronacrisis. De divisie concessies – waarmee het bedrijf tolwegen en luchthavens exploiteert – die onder normale omstandigheden goed is voor circa 70% van het operationeel resultaat, kreeg het zwaar te verduren. Lockdowns in verschillende landen zorgden er uiteindelijk voor dat de verkeersvolumes op de tolwegen op jaarbasis daalden met 21,4%. Het aantal passagiers op Vinci’s luchthavens nam zelfs 70% af.
Bouwdivisie houdt schade beperkt
De omzet in 2020 kwam uit op €43,2 mrd, een afname van 10% vergeleken met het jaar ervoor. De geringe daling komt doordat de bouwdivisie – die historisch gezien qua omvang veruit de grootste bijdrage levert aan de omzet – met een krimp van slechts 5,2% de schade enigszins wist te beperken. Het operationeel resultaat (ebit) van Vinci daalde zoals verwacht wel fors met 50% naar €2,9 mrd. Onderaan de streep werd een nettowinst geboekt van €1,2 mrd (€2,20 per aandeel), wat een krimp betekent van ruim 60%. De vrijekasstroomgeneratie van €4 mrd was opvallend sterk door onder meer een flinke afbouw van het werkkapitaal. De resultaten vielen daarmee uiteindelijk hoger uit dan analisten gemiddeld hadden verwacht.
In een toelichting liet het management weten vooralsnog geen concrete outlook te kunnen afgeven. Met name de concessiedivisie blijft afhankelijk van een versoepeling van de coronamaatregelen. De huidige beurskoers van €87 is nog altijd €20 lager dan voor de coronacrisis. Bij een geschatte k/w 2021 van 17 is het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd. Vinci heeft haar balans op orde, een gedegen management en is goed gepositioneerd om te profiteren van een heropening van de economie zodra de coronamaatregelen worden versoepeld. Ik herhaal het koopadvies.