Unilever | Flinke koersdalingen zijn koopmomenten
Op de dag van de kwartaalcijfers van Unilever, vorige week donderdag, daalde de aandelenkoers met 6%. Dit is veel, maar het komt bij Unilever wel vaker voor. De afgelopen tien jaar is de koers zes keer met 6% of meer gedaald. En het aandeel is de afgelopen tien jaar zeker twintig keer met 4% of meer gedaald.
Dit is vreemd, want de statistieken voor andere saaie stabiele dividendaandelen zijn een stuk beter. Elke keer lijkt er dezelfde reden aan ten grondslag te liggen: Unilever haalt het leeuwendeel van zijn omzet buiten het eurogebied en rapporteert in euro’s. Dus als de euro stijgt, vallen de resultaten van Unilever tegen. De euro begon 2020 op $1,12. Vervolgens verzwakte de euro in maart naar $1,06, maar het jaar werd afgesloten op $1,23. Dan is het is logisch dat het derde kwartaal tegenviel en het vierde kwartaal nog meer.
Vertrouwen in de toekomst
Bij de kwartaalcijfers viel vooral de tegenvallende marge op. De marge daalt omdat de grondstoffenprijzen oplopen. Unilever denkt dat ze in 2021 verder zullen stijgen. Het belangrijkste is echter dat de top van Unilever weer vertrouwen heeft in de toekomst. Vorig jaar was er veel onzekerheid, waardoor het bedrijf de verwachtingen losliet. Nu denkt het concern dat de omzet weer met 3 à 5% per jaar zal groeien en is het doel om de winst nog sneller te laten groeien.
Dit betekent dat Unilever verwacht de prijzen van grondstoffen volledig te kunnen doorberekenen aan klanten of ruimte te zien om kosten te besparen. Ik denk daarnaast dat de forse stijging van de euro binnenkort voorbij is en misschien zelfs zal omdraaien, zodat de valuta-effecten Unilever een extra steuntje in de rug zullen geven. Telkens als de euro de afgelopen tien jaar sterk aantrok, kwam de ECB in actie om de munt te verzwakken.
De cijfers van Unilever zijn een mooi voorbeeld van hoe een sterke munt de economie afremt en een zwakke munt die stimuleert. Twee weken geleden zei de ECB dat de markt de kans op een renteverlaging door de Europese centrale bank onderschat, wat in feite betekent dat er extra maatregelen komen om de euro naar beneden te krijgen. De afgelopen tien jaar was elke koersdaling van Unilever een koopmoment en ik denk dat achteraf zal blijken dat ook dit weer zo’n moment was. ‘Kopen’ dus.
Jaarcijfers Unilever (in € mrd) | ||
2020 | 2019 | |
Omzet | 50,8 | 52,0 |
Ebitda | 10,3 | 11,9 |
Marge | 20,3 | 22,9 |