RBC | Nike loopt voor op Under Armour
Nike lanceerde onlangs zijn nieuwe strategie ‘Consumer Direct Acceleration’. De kledingfabrikant wil met productinnovatie in onder meer schoeisel het momentum van de afgelopen jaren vasthouden. Daarnaast gaat Nike zich meer focussen op zijn digitale activiteiten en het opbouwen van de ‘marktplaats van de toekomst’. Verder streeft Nike naar een verdere groei van het internationale marktaandeel en dan met name in China, terwijl het aantal groothandelswinkels wordt teruggeschroefd en er 700 banen verdwijnen op het hoofdkantoor.
Nike op kopen
Deze duidelijke strategie zal er volgens RBC toe leiden dat de brutomarges verder verbeteren. Daarnaast wijzen de RBC-analisten op de grote vrije kasstroom van $3 mrd tot $5 mrd. Zij hebben daarom voor Nike een koopadvies afgegeven met een koersdoel van $145.
Tegelijkertijd is RBC minder enthousiast over Nike’s sectorgenoot Under Armour. Deze Amerikaanse kledingfabrikant heeft een aantal moeilijke jaren achter de rug, waarbij met name het merkgevoel bij consumenten een deuk opliep door verkeerde marketingcampagnes. Mede als gevolg daarvan presteert Under Armour volgens RBC al jaren slecht in Noord-Amerika.
Under Armour wil in 2021 weer groeien. Net als bij Nike moet dat gebeuren door de online verkopen via de eigen website aan te jagen en zo minder afhankelijk te worden van retailers. RBC denkt dat Under Armour kan profiteren van consumenten die meer prioriteit geven aan hun gezondheid. Wel zal moeten blijken dat bij diezelfde consumenten het merkgevoel over Under Armour verbetert.
Under Armour op houden
De balans van Under Armour is verder in orde, met $1,1 mrd in kas en minder dan $1 mrd aan langlopende schulden. Het advies van RBC voor Under Armour luidt ‘houden’ met daarbij een koersdoel van $16.