Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Johan Brinkman, 5 nov 2020 09:00

Twee historische verliezers op het Beursplein

0 0 Leestijd ongeveer

Twee maanden voor het einde van het jaar staan twee historische verliezers op het Beursplein in 2020 al vast: Royal Dutch Shell en Air France-KLM.

Het zijn twee fondsen die bij de start in 1983 deel uitmaakten van de AEX. Air France-KLM, dat in 1983 nog KLM heette, is intussen al lang en breed gedegradeerd naar de AMX. Dat neemt echter niet weg dat de luchtvaartmaatschappij nog volop in de schijnwerpers staat, zoals de afgelopen week weer bleek met de discussie over de staatssteun tijdens de corona-pandemie.

De koers van zowel Shell als Air France-KLM bereikte vorige week een dieptepunt. Voor Shell betrof het de laagste koers sinds midden jaren negentig en voor Air France-KLM het dieptepunt sinds het samengaan met Air France in 2003. Sinds de laatste koerspiek in 2018 is het luchtvaartaandeel zo’n 80% minder waard geworden. Voor Shell is het koersverlies sinds de laatste piek van ruim twee jaar geleden zo’n 67%, maar in tegenstelling tot Air France-KLM keerde de oliemaatschappij wel dividend uit. Dat meegerekend bedraagt het verlies zo’n 57%.

Zoals altijd bieden forse koersdalingen kansen, maar beleggers moeten ook altijd kijken naar de oorzaken en vooral naar het perspectief. Shell worstelt met de overgang naar schone energie, is zeer afhankelijk van de olieprijs en raakte afgelopen voorjaar uit de gratie door een dividendverlaging. Air France-KLM kampt met de verdeeldheid tussen het Nederlandse en Franse gedeelte en is door de corona-pandemie beland in een gevecht op leven en dood, net zoals overigens de gehele luchtvaartbranche.

Impact corona

Voor het perspectief van beide ondernemingen zijn het verloop van en de schade door de corona-pandemie cruciaal. Dat lijkt een open deur, maar u moet zich realiseren dat er ook sectoren zijn die zeer wel varen bij de huidige omstandigheden, en dat zijn niet alleen maar technologiebedrijven. Uiteindelijk draait het ook bij Royal Dutch Shell en Air France-KLM toch weer gewoon om de beurskoers gedeeld door de verwachte winst over de komende jaren. In dat opzicht beoordelen onze specialisten beide aandelen totaal verschillend.

Ondanks de staatssteun voor Air France-KLM zien we deze week geen reden om ons al jaren oude verkoopadvies te wijzigen. Mede door de dividendverhoging die onlangs werd aangekondigd, herhaalden wij deze week voor Shell het koopadvies.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ