Société Générale | Diep dal voor luchtvaartsector
De gifbeker is nog niet leeg voor de luchtvaartindustrie, waarschuwt Société Générale. Dat leidt de Franse bank onder meer af uit de planningen van de Europese luchtvaartbedrijven als gevolg van het weer groeiend aantal coronabesmettingen. Deze toenemende besmettingsgraad leidt tot reisbeperkingen en de consequenties daarvan ziet Société Générale terug in de cijfers.
Volgens de bank hebben de luchtvaartmaatschappijen elf weken op rij het aantal beschikbare zitplaatsen steeds weer wat verder uitgebreid. In de week van 24 augustus lag de capaciteit voor intra-Europese vluchten op ruim 47% van het niveau van het jaar ervoor. In april, tijdens het absolute dieptepunt van de coronacrisis, was dat slechts 10%. Op basis van de ingediende capaciteitsplannen komt het aantal beschikbare zitplaatsen voor het derde kwartaal uit op 48% van het niveau van 2019.
Bezorgd
Société Générale ziet dat Air France-KLM en Lufthansa de oorspronkelijk geplande capaciteit voor het derde kwartaal alweer wat reduceren. Voor het winterseizoen ligt de geplande capaciteit voor de intra-Europese vluchten vooralsnog nog op 90% van het niveau van 2019. Dat lijkt aan de hoge kant. Bovendien ziet de bank ook de vraag naar vluchten niet aantrekken. Reizigers zijn bezorgd en risico-avers, aldus de bank. Dat heeft ook negatieve consequenties voor de bezettingsgraad en de marges van de luchtvaartmaatschappijen.
Société Générale handhaaft dan ook zijn verkoopadvies voor zowel Air France-KLM als Lufthansa. Het koersdoel voor Air France-KLM is €1,30 en dat voor Lufthansa €3,00. Daarmee hebben beide aandelen nog een neerwaarts potentieel van maar liefst 66%.